Efter att ha kollat på en stor del av bidragen redan i ett tidigt skede gav jag upp hoppet om att webbjokern skulle vara något som föll mig i smaken. Jag hittade endast ett bidrag bland de närmare 300 som tävlade som jag ville höra igen: Brilljanta italienska tantdiscon Stai Stai (som faktiskt nådde till de 50 främsta). Men den är givetvis borta nu.
Och när nu tio bidrag återstår så är det med sorg i hjärtat som en Melodifestivalsfantast som undertecknad konstaterar att merparten av dessa finalister är så usla att jag vill slita av mig öronen. Är det här alltså alternativet för alla som gormar om att Kempe, Ljunggren, Pling och de andra tar upp platser för alla musikaliska talanger som finns där ute? Haha.
Men trots att jag tycker att webbjokerlåtarna i princip uteslutande borde kastas i papperskorgen så vill jag ändå plussa Christer Björkman och gänget bakom Melodifestivalen för att de testade greppet med webbjokern. I teorin såg det ju faktiskt ut som att vi skulle kunna få se en ny Marie Lindberg födas genom tävlingen. SVT kunde ju inte veta att Svennebanan var så här usel på att göra musik…

Här är mitt omdöme om de tio finalisterna:

Breakfree/Jessica Friberg
Proffsigt producerad men fullkomligt menlös poprockig historia med blond sångerska. Refrängen kommer en bra bit in, biter sig inte alls fast, och det låter anonymt radioskval. Den bara flyter förbi och skulle inte ta sig någonstans i Melodifestivalen.

Love for People/Ingela Hemming
Falsksjungande kvinna med taskigt uttal sjunger ett fruktansvärt pekoral om att vi alla behöver kärlek. Sångerskan Ingela har noll utstrålning och det är obegripligt att den här låten ligger i toppen av omröstningen just nu. Usel.

My Kind of Love/Genjor McNell
Vi känner alla igen typen: Fjolla som alltid drömt om att bli stjärna och är övertygad om att han kan frälsa Sverige med en catchig danshit som kryddats med tonartshöjningar och discobeat. Resultatet är skrämmande uselt. Trots att musiken kanske har ett litet uns av potential förstörs allt av den lökiga texten, de billiga discoljuden och killens röst. Slutsekunderna av låten kan nog vara det mest outhärdliga jag hört i år.

Kärleken vänder allt/Adam Sandahl Grupp
Dansbandsschlager där ”Kärleken vänder allt” rimmas med ”du får igen tusenfallt”. Helt oförargligt, hyfsat svängigt och jag kan inte låta bli att tycka att sångaren är lite söt. Är det övriga startfältet i deltävlingen för modernt skulle P4-publiken kunna rycka in och rösta fram detta på en hyfsad placering. En okej bagatell som inte gör något större avtryck.
(Missa förresten inte nakenchocken i spegeln en bit in i låten…)

I´ll Make You Want Me/Mark
Amerikanskfödd kille som ser ut som skådisen Jimmy Fallon sjunger poprockig låt i midtempo. Låter som nåt som skulle kunna ha legat på listorna i början av nittiotalet. En okej låt, men den saknar hitpotential och skulle inte ta sig någonstans i festivalen.

Come and Get Me/MISt
En fruktansvärd poplåt med tjej och kille som inte besitter några större röstresurser. Låten är gjord på en hobbysynth, och refrängen med tilltrixade röster drar ner alltihopa i dyngträsket . Kanske skulle man kunna fixa till verserna, men refrängen är som sagt bortom all räddning. Jag kan inte tänka mig någon som skulle rösta på det här.

Lite sex och lite spex/Alrik Paulsson
Christer Björkman måste slita sitt hår över att ett sånt här skitbidrag når så här långt. Gråhårig man sjunger en klämkäck dansbandstrall som rimmar raktigenom. Fy fan. Om folk vill visa sitt missnöje över webbjokern så röstar dom säkert på den här dyngan.

How/Halla Vilhjalmsdottir
Den här tipsades jag tidigt om och jag tyckte bara att det var ett segt sömnpiller. Men en oerhört proffsig produktion, en snygg sångerska och bra röst räddar den här midtempoballaden och just nu ser jag den som är den mest lämpliga webbjokerkandidaten. Den rätt snygga refrängen skulle kunna placera den hyfsat i en deltävling.

När vi landat/Johan Skoog
Här har vi någon som lyssnat på Kom Hem oavbrutet sedan Barbados släppte den för ungefär tio år sedan. Introt är löjligt likt och hela låtens struktur är Kom Hem rakt av. Och det gör ju också att jag som schlagerbög tycker att det här är lite småbra. Men den urlöjliga och överspelande tönten som sjunger stör mig något oerhört. Varför beter han sig så? Han förstör ju något som kunde varit hyfsat bra.

Hot For the Night/Siberia
En rockig åttiotalsstänkare med discobeat och poprefräng med en kvartett från Skåne. Låter mossig med sina elgitarrsolon, skrikig sångerska och bultande discobeat. Men det finns ändå något kul här och det känns som att det är gjort lite med glimten i ögat. En liten uppstyrning av produktionen och det här kan bli en kul bagatell.

Någon vinnare har vi med andra ord verkligen inte i den här smeten. Så Darin kan alltså fortsätta att sova lugnt framöver…

Här hittar ni de kvarvarande tio LÅTARNA