Nu är det inte bara 10 000 tyska läderbögar som är målet för Stockholm Visitors Boards turistnätverk Stockholm Gay & Lesbian Network! Nu är det minst lika många brittiska flator man vill skall upptäcka stan.
I måndags startade kampanjen Stockholm’s Leading Ladies via brittiska flattidningen Diva Magazine och nätverkets blogg stockholm-gay-lesbian-network.com. Via kampanjen kan brittiska tjejer rösta vilken av åtta kvinnor från Stockholm man tycker har bäst attraktionskraft. Bland kvinnorna som man kan rösta på och som samtidigt ger tips om sitt Stockholm märks Roxys Lotta Nordlander, Dj ”snygg” Jessica, och Dj Anna Herdy. liksom flygvärdinnan Pia Bergler och Dr Doll.
Vid en snabb genomgång av tipsen är det tveklöst Södermalm som rekommenderas mest för de brittiska flator som planerar in ett besök i Stockholm.
Vinnaren av tävlingen får en resa till Stockholm, tre nätters boende på hotell och en middag på Momma.
– Lesbiska är en av reseindustrins mest negligerade turistsegment, säger Ian Johnson från Out Now som hjälper Stockholm att nå den brittiska gay/lesbiska marknaden.
– Allt för ofta riktar resekampanjer sig enbart mot gaykillar och ignorerar därmed lesbiska vilket gör dem meningslösa för såväl annonsören som deras lesbiska gäster. Lesbiska har pengar att spendera och reser ofta och det är därför är denna nya kampanj från Stockholm är smart med en modern approach. Att Stockholms kvinnor delar sina tankar med brittiska lesbianer om hur man spenderar en ledig helg skapar empati liksom medvetenhet om en av Europas mest fantastiska destinationer.