Marcus, jag intervjuade dig för QX:s augustinummer 2007, då var du precis på gång att lansera ditt varumärke Ljung. Hur har det gått sedan dess?
– Min första kollektion var på 15 plagg, nu är den på 120 och jag börjar se lite snygga män på stan i mina kläder. Ljung finns numera på 65 butiker runt om Norden och nu ska vi satsa lite på Europa också.

Sveriges största framtida musikexport?

Under december släpper du din vårkollektion för 2010, vad karaktäriserar den?
– För att utmana mig själv så har jag haft som utgångspunkt att jobba med sådant som jag hade svårt för. Som att göra produkter som jag tidigare sagt eller lovat att jag aldrig kommer att göra. Eller att börja använda färger som jag inte förstår och som jag egentligen inte tycker om. Jag har behållit mitt formspråk med mycket funktionalitet och detaljer men till skillnad från tidigare kollektioner finns det numera även några riktigt konstiga färgkombinationer men som så här i efterhand känns rätt naturliga.

Du har använt dig av Danny i kampanjen, varför?
Danny har en topplacering i min lista över Sveriges snyggaste män. Dessutom är jag övertygad om att Danny kommer att bli en av landets i särklass största musikexporter i framtiden. Då kan jag säga att jag var först att använda honom i en modekampanj.

Har du några planer på att även göra tjejkläder?
– Absolut. Den är på gång men blir nog först klar till hösten 2011.

Marcus Larsson

Ålder: 33
Civilstånd: Sambo och förlovad med Christopher Englinde
Bra på utöver mode: Ingenting
Största utmaning: Tycka att jag är ok på det jag gör
Favoritplagg: Skor
Dyraste klädesinköp: En Martin Margiela-kavaj för ca 20 000 kr
Sämsta köp: En Renault Cabriolet
Tre saker jag inte kan vara utan: Mobil, VISA-kort, skokräm

Marcus Larsson är designern som 2007 lanserade den egna herrkollektionen Ljung

Mer information: Ljungs hemsida