Pridesäsongen är i full blom och många företag vill kapitalisera på regnbågsfeelingen. Skandinaviska klädkedjan Carlings satsar för tredje året i rad på en egen Pride-kollektion bestående av fem olika t-shirts som är könsneutrala och bär orden ”proud” och ”loud”. Kedjan skänker hela 100 kr per såld t-shirt till RFSL vilket verkligen trumfar de flesta företag som gör anspråk på Pride-temat. Med snygga bilder av fotografen Paul Edwards är kollektionen ut i butikerna och på carlings.com nu.

– Vi gör den här kollektionen med hjärtat där vi anser att vi har en röst och ett ansvar, våra värderingar står som grundpelare i bolaget, inte minst gentemot de anställda. Vårt mål är att kollektionen ska göra skillnad på flera plan – dels genom stöttning till RFSL och deras viktiga arbete men också för att sprida ett budskap – här vill vi ta ställning. Vi är medvetna om problematiken med pinkwashing och här vill vi vara tydliga. Syftet med kollektionen är att hylla och stötta därav går 100 kr per såld t-shirt till RFSL, säger Carlings Marknadsansvarige i Sverige, Kicki Persson till QX.

Kollektionen finns här.