”Det finns dagar man undrar vad man håller på med”

Om man vill arbeta som stylist hur går man tillväga då?
– Det finns tyvärr ingen utbildning. Mitt stora intresse för film har hjälpt mig till att bli den jag är idag och arbeta med det jag gör. Jag har tusentals bildreferenser från filmer och tidningar samlade i huvudet, de använder jag mig av i mitt yrke.
– Jag går mycket på utställningar av olika slag och är storkonsument av alla sorters tidningar inom mode och inredning. De är en viktig inspirationskälla, bloggar och Pinterest likaså.
– Om man vill arbeta som stylist ska man inte tro att man får förverkliga sig själv och sin personliga smak, då är man helt fel ute. Man måste ha ett genuint intresse för olika typer av formgivare och inredning. Vill man förverkliga sig själv, ja, då ska man nog satsa på att bli konstnär eller formgivare istället.
– En bra stylist tolkar sin uppdragsgivares önskemål och transformerar det till en bra bild.
Den kreativa processen har många hört talas om. Många kreativa personer tycker det är ett förskräckligr scenario att gå igenom, hur ser den ut för dig?
– Jag älskar den, brister Niklas ut. Det svåraste är att känna sig riktigt nöjd. Jag börjar svettas och stöter och blöter en idé, skissar på den och kastar den i papperskorgen och börjar om på nytt.
– Jag ”zappar” mellan olika intryck, minnesbilder, böcker, tidningar, filmer och utställningar som jag har i huvudet och plötsligt, när jag minst anar det, så kommer jag på hur bilden ska se ut. När det sedan blir dags för fotografering älskar jag att förvekliga idén i studion. Det blir sällan som man tror men kaoshanterare som man är går det alltid vägen på något sätt, säger Niklas med glimten i ögat.
Hur går en fotografering till?
– Det är så olika från gång till gång. Är det en inrednings- eller modefotografering bygger jag scenografin, målar och tapetserar själv. Vid en matfotografering är det jag som komponerat receptet och blir både kock, stylist och ibland bagare. Vissa gånger tar jag en bild per dag ibland fler. Det beror lite på hur budgeten ser ut. Men det finns dagar då man verkligen undrar vad man håller på med. Jag skulle göra ett jobb för ett sillföretag och i uppdraget ingick det en bild på en spritsad kaviarklick. Den tog en hel dag att fotografera.
– Jag har förmånen att få arbeta med ett tiotal fotografer beroende på vilken typ av jobb som ska göras. Vissa är bra på mode, några på inredning och en del på mat. Alla proffs inom sin genre förstås.
Fuskar man när man arrangerar en fotografering och kan man äta maten man ser på en förpackning?
– I princip kan man äta det man ser. Jag använder mig inte av något hårspray eller nagellack, som vissa gör. Istället använder jag pensel, pincett och fingrar. Mat i bild behöver sällan kryddas på samma sätt som man gör när man lagar mat hemma. Fisk och kött tillagas sällan ordentligt, då blir det inte bra på bild.
– De perfekt inredda rummen, som ger många läsare inredningsångest, är ofta fotograferade i studio. Väggarna är kulisser, ofta försedda med tapeter uppsatta med tejp. Tanken med denna typ av jobb är förstås att inspirera människor till att inreda eller lägga upp maten på tallriken på sitt personliga sätt, inte att det ska se ut som på bilden.
Vilket jobb är du mest stolt över?
– Det var en kampanj för Cordon Blue. Mitt uppdrag var att inspireras av konstnären Arcimboldo. Varje bild tog ungefär tio timmar, men resultatet blev därefter, mycket lyckat.
Har du någon uppdragsgivare du drömmer om att få arbeta med?
– Det kan jag inte avslöja här och nu, men visst finns det. Jag kan väl säga att jag skulle vilja börja arbeta mer utomlands. Jag fick mersmak för det när den engelska
mattidningen The Gourmand publicerade jobb jag gjort.