Dia Jovanovic och Nik Neubauer ligger bakom de sex flaskorna fyllda med drinkklassikerna Whiskey Sour, Espresso Martini, Negroni, Old Fashioned, Picante och Tommys Margarita. som gjort succé i Danmark och nu lanseras i Sverige.

Dia, hur föddes idén till detta?
– Detta var en ”Corona-baby”. Jag blev av med jobbet under pandemin, och Nik blev permitterad. Så vi hade otroligt mycket tid att spåna drömmar ihop. Här i Danmark blev det ju total lockdown, så vi kunde inte gå ut och käka middag som vi var så vana vid. Vi höll stora middagar hemma istället, och ofta stod Nik för drinkarna. Han blev trött på att stå i köket och shakea, så efter ett tag började han tappa på flaska och så fick folk själva hälla upp. ”Ni borde sälja detta, jag hade lätt köpt”, säger Armin en dag. Sagt och gjort, vi körde på från en dag till en annan.

Hur kom ni fram till denna utformning på flaskorna?
– Vi researchade och beställde hem en drös flaskor. Den fyrkantiga formen kändes så enormt lyxig jämfört med allt annat, så trots det skyhöga priset valde vi denna modell.

Så, varför blev det just detta urval av cocktails?
– För att Nik är en cocktail-connoisseur, ja, snobb hade vissa kanske kallat det också (skrattar). Han har jobbat i branschen sedan tonåren, drivit egen bar, och chefat på restaurang Geist och Apollo här i Köpenhamn. Hans resonemang lyder: ”Om du inte klarar att mixa det klassikerna till perfektion, då klarar du heller inte att balansera mer avancerade cocktails”. Så vårt sortiment består av klassiker, med en minimal twist, Old fashioned görs exempelvis med brown butter och Espresso martini med mörk choklad. Vår Picante och nylanserade Grapefruit Margarita sticker ut mest i vårt annars väldigt klassiska sortiment.

Har olika länder olika cocktailtraditioner som ni tänker att ni ska ha i åtanke framöver då ni expanderar? 
– Bra fråga! Sortimentet kommer nog alltid att vara detsamma globalt. Istället för att anpassa oss till varje marknad tror vi snarare att vi vill bli inspirerade av olika cocktailtraditioner, och ta dessa med oss till de länder vi expanderar i. Picanten är exempelvis en spansk cocktail, men den säljer som smör i Sverige för att folk älskar något lite annorlunda.

Hur har ni tänkt kring ingredienserna, var kommer råvarorna ifrån? Framställer ni allt själva?
– Jag, Nik, och våra partners Nathalie och Armin är ultra känsliga för dålig kvalité. Vår produkt avspeglar väldigt mycket våra egna konsumtionsvanor: allt artificiellt är ett no-go, E-ämnen och stabilisatorer likaså. Därför separerar våra drinkar över tid, något man löser genom att helt enkelt skaka flaskan ordentligt. Råvarorna är ekologiska, och spriten är av högsta kvalité. När vi kan sourcar vi ingredienser lokalt, vår gin är exempelvis danskproducerad. Alla våra siraper är hemmagjorda på ekologiska råvaror utan tillsatser, vilket också gör att sötman blir subtil och inte smakar artificiellt. Lyx in, lyx ut helt enkelt. Ska man spendera pengar på en cocktail, ska den smaka av perfektion Och ja, vi framställer våra cocktails själva, men vi destillerar inte spriten själva. Framtidsdrömmar dock!

Till sist, var kommer namnet från?
Aeris betyder atmosfär på latin vilket kändes passande.

Alla cocktails finns i 500 ml-flaskor för 369 kr att beställa i Systembolagets beställningssortiment. Vill man testa AERIS cocktails i mindre flaskor ute på lokal finns dessa på Hotell Lydmar, då i storleken 100ml, och i minibaren på rummen hos Grand Hotel och Villa Dagmar. Fler serveringsställen i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer framöver.