Karl Lagerfeld har nu slagit på stort och bjudit in stora delar av modeeliten, däribland hans favoritmodell och musa Baptiste Giabiconi, till en hyllningsfilm för det legendariska modehuset Chanels grundare Gabrielle Chanel. Gabrielle ”Coco” Chanel, som idag är ansedd att vara en av modevärldens största ikoner, var lika glamorös under sin livstid som hon framstod som mystisk och tvetydig. Hon var, genom hela sitt liv, alltid omgärdad av rykten om att hon var älskarinna till sin tids mest förmögna och inflytelserika män, och även ett antal kvinnor. Rykten som gjort att hon kallats alltifrån lycksökerska och förförare, till mansslukerska och flata.

I kortfilmen, som nu hyllar hennes insatser i modevärlden, tar Karl Lagerfeld till vara på all den mystik som omgärdat den legendariska Coco Chanel, för att skapa en filmsekvens som spelar an på Chanels idag sagolika ikonstatus. Den 18 minuter långa kortfilmen, passade döpt till ”Once upon a time…”, fokuserar på öppnandet av Gabriella Chanels andra egna butik i Deauville i nordvästra Frankrike år 1913. I rollen som Coco Chanel ser vi ingen mindre än Keira Knightley, och i resterande roller ser vi några av modevärldens allra största modeller som bl.a. Lindsey Wixson och Ashleigh Good. Och i rollerna som männen i Chanels liv ser vi samtliga av Lagerfelds egna manliga favoritmodeller som Jake Davies, Brad Kroenig, samt tidigare nämnda musan och vännen Giabiconi.

Den svartvita kortfilmen, som dök upp på Chanels egen youtube-kanal i början på maj, är inspirerad av den idag närmast legendartade berättelsen om modehusets tillkomst – en berättelse om en ung kvinna som från ingenting lyckades bygga ett av modevärldens idag största imperium. Den då bara 28 gamla Gabrielle Chanel, som själv kom från relativt fattiga förhållanden, lyckades trots att oddsen inte var på hennes sida att skaffa sig ett stort nog kapital för att kunna öppna sin första egna boutique på rue Cambon i Paris redan år 1910. En enkel liten hattbutik som snabbt skulle växa till ett helt modehus med egen designateljé och ett flertal butiker på bara några tio-tals år.

Men myten om den fattiga flickan som från ingenting lyckades bygga det stora modehuset Chanel är inte riktigt så sagolik som den myt som Lagerfeld nu förevigat i sin kortfilm. I biografin ”Chanel – An Intimate Life” från 2011, av Lisa Chaney, berättar författaren om att det i själva verket var en av Chanels förmögna älskare, Arthur Chapel, som gått in som garant för de banklån som sedermera skulle ligga till grund för modehusets framväxt – lån som Chanel själv kanske aldrig fått utan Chapels garantier. Även om Chanel vid tillfället var omedveten om att det var Chapel som möjliggjort den ursprungliga investeringen till den lilla hattaffären på rue Cambon, så kastar det ändå ett annat ljus över den myt som idag anses vara ”sanningen” bakom modehuset Chanel.

Men ”mynten” är i själva verket vare sig en ren lögn eller en slump, utan en del av Coco Chanels egen förmåga att rekonstruera och dekonstruera bilden och sanningen om sig själv. Chanel skulle hela sitt liv skarva lite här, och lite där, i sin egen historia för att så småningom ha konstruerat en sagolik myt, inte bara om uppkomsten av sitt eget företag, utan också om sig själv. Och det är i ljuset av förmågan till mytologisering, som är så signifikativt för modehuset Chanel, som Lagerfeld nu skapat den romantiska lilla kortfilmen – allt som ett ytterligare led i att bygga vidare på sagan om Chanel och befästa varumärkets framträdande position på marknaden.

Se kortfilmen ”Once Upon A Time…” här: