Halebop om den hyllade reklamfilmen

I måndags premiärvisades Halebops nya reklamfilm. Reaktionerna var omedelbara och enormt positiva. Vi ställde ett par frågor till Halebops Åsa Bohman, PR-ansvarig, sociala medier.

Vem ligger bakom filmen, och hur presenterades/kom ni på idén?
– Det är vår reklambyrå Honesty tillsammans med oss på Halebop som ligger bakom reklamfilmen. Idén kom från Honesty och presenterades som en film av flera på temat lovebombing. Vi vill att Halebop ska vara en motvikt till det allt hårdare klimatet för unga.
Att vara homosexuell och aktiv sportman är fortfarande tabu, men ni bryter det på ett oerhört snyggt och oväntat sätt i filmen. Var ni medvetna om att det just är en problematisk ekvation?
– Det vi vill visa i den här filmen och i de andra filmer vi just gjort är hur världen skulle se ut om alla var schyssta mot varandra. I den världen finns det inte något behov av att göra skillnad på olika typer av sexualitet.
Är Telefonkungarna den första film ni gör som har ett homotema?
– Vi ser det inte som en film med ett homotema – utan som en film med ett kärlekstema. Kärlek är kärlek och i det här fallet råkar det vara mellan två killar.
Hur har reaktionerna på filmen varit sedan den visades första gången?
– Reaktionerna har varit fantastiska. Mycket lovebombing både gentemot filmen och oss. Ger man kärlek så får man kärlek och vi hoppas att det är ett budskap som vi kan hjälpa till att sprida.
Många av mina vänner har kommenterat filmen genom att säga att de ska byta till Halebop nu, var det den effekt ni hoppades på?
– Absolut! I all kommunikation vi gör vill vi visa att Halebop är ett valbart alternativ för alla och att vi är en schysst operatör.
Vilka är killarna i filmen? Är alla skådisar?
– Killarna spelar i samma ishockeylag och är castade av vår reklambyrå. Dom är helt vanliga hockeykillar helt enkelt.