Att gayvärlden är trendsättare är en sanning (?) som länge haft fotfäste i våra del av världen. För att befästa denna sanning har den amerikanska tidningen OUT valt ut 13 av årets främsta visionärer inom hbt-världen.

Här kommer listan:

Richard Christiansen: Grundare och Creative director för Chandelier Creative och Co Creative Director för Commonwealth Utilities Menswear: ”Recessionen är det bästa som någonsin hänt oss. För första gången på väldigt länge har människor börjat samarbeta igen”.
http://www.chandeliercreative.com/

K8 Hardy: Videokonstnär och grundare av queer-kollektivet LTTR har gått från att ses som en pojke till att uppfattas som dragqueen till att idag vara en modeikon. Just nu samarbetar Hardy med designern JF and Son med en kollektion som går under namnet ”My Favorite Thing”.
http://www.myspace.com/k8hardy

Klaus Biesenbach och Alex Calderwood

Klaus Biesenbach: Var med att starta Berlin Biennalen 1996, blev curator för P.S.1 Contemporary Art Center 2002 och tog positionen som chefs-curator för MoMAs Department of Media and Performance Art 2006.
http://www.moma.org

Alex Calderwood: En av grundarna av Ace Hotel group som startade i Seattle 1999 och nu finns i Portland, Palm Springs och Manhattan.
http://www.acehotel.com/

Jonah Bokaer och Chris Webb

Jonah Bokaer: Koreograf och mediakonstnär. Upptäcktes som 18-åring av Merce Cunningham. Arbetar med 3-D animationer som del av sina dansverk. Nu aktuell med ett samprojekt som går under namnet Replica beställd av the National Academy of Sciences med premiär i december i New York. ”Det finns en grabb i Rom som försöker lära mig att slappna av och ta en paus… vi får se om han lyckas.”
http://www.jonahbokaer.net/

Chris Webb: Som lead designer för interiöra och exteriöra färger och trender hos General Motors är Chris den som vet hur en Cadillac skall se ut – och hur en SAAB skulle se ut. Hans karriär startade som brittisk make up-artist och designer av damkläder. Idag besöker han dessutom design-företag USA runt för att delta i cobranding-lösningar.

Bob Tuschman och David Kwok

Bob Tuschman: Mat är Bobs mission och genom sitt jobb som senior vice president för programsättning och produktion till kabel-TV kanalen the Food Network är han med att forma amerikanernas matvanor. ”Jag spendera min dag med att ge människor energi… jag älskar att laga mat”.
http://www.foodnetwork.com/

David Kwok: Programchef för Tribeca Film Festival innebär att man tillsammans med sina medarbetare går igenom 4 – 500 filmer, eller när det blir som tuffast, 5 till 10 filmer per dag. ”Jag spenderar hela sommaren med att se varje Hollywood-storrulle som kommer ut. Det är ett bra sätt att rensa mina smaklökar”. Nu arbetar han även med att starta upp Doha Tribeca Film festival i Qatar.
http://www.tribecafilm.com/festival/

Kate Moross och Maria Hines

Kate Moross: Under en vecka klara Kate av kring 20 möten med agenturer och publicister. 23 år gammal jobbar den London-baserade desigern med annonser för Pepsi och Sony Walkman och har skapat en egen designlinje för Topshop. ”Jag ville göra något som inte var för upptaget med vad som var moderiktigt och coolt, utan som istället var kul och tidlöst.”
http://www.katemoross.com/

Maria Hines: ”Jag lagar enligt säsong och lokalt” berättar Maria som 2006 startade restaurangen Tilth i Seattle. Hennes skapelse har klassats som en av USAs topp 10-restauranger av The New York Times och 2008 mottog hon ”James Beard Award” som Nordvästra USAs bästa kock.
http://www.tilthrestaurant.com/


Stefane Barbeau & Duane Smith och Sagi Haviv

Stefane Barbeau & Duane Smith: Paret som 2000 släppte den Bostonbaserade designfirman Vessel. Funktionell design kombinerad med ansvarskännande affärsverksamhet och produktion. Succén blev omedelbar när de presenterade sin lampa Luau lantern.
http://www.vessel.com/

Sagi Haviv: Det israeliska underbarnet Sagi blev yngsta delägaren någonsin New Yorks designföretagarhistoria. Som 34-åring tog han plats vid rodret för Chermayeff & Geismar. ”Jag visualiserar ständigt former med förgrund och bakgrund i åtanke.” Kunderna i Indien, Turkiet, Dubai, Japan och Korea håller han ständig kontakt med genom Skype. Målet är att destillera det som innehåller så mycket till något tydligt och enkelt. ”Det är min utmaning”. Logon för Armani Exchange är ett sådant exempel.
http://www.cgstudionyc.com/

Tidningen OUT säljs i välsorterade svenska tidskriftsbutiker