Micke Kazarnowicz, känd som bloggaren Åsiktstorped, är dessutom ansvarig för varumärket Björn Borgs profilering bland digitala medier.
Dagens Media berättar idag att hans privata konto på Facebook frysts efter att ett kampanjbild som lagts ut ansetts vara för naken och därmed bröt mot dess regler kring pornografiskt material. Bilden är en av de privat tagna bilder som kalsonganvändare skickat in från världens alla hörn. Denna gång var det två danska grabbar som är nakna, men väl med snopparna väl dolda, som försöker nå sina Björn Borg-kalsonger som hänger i en trädgren.
Straffet för att ha lagt ut den humoristiska, och barkroppade, bilden på Björn Borgs Facebook-sida blev förutom att bilden raderades även att Micke Kazarnowicz egen sida tillfälligt frystes.
På Björn Borgs fan-page ligger nu samma bild fast med ”Facebook Friendly Squares” lappar för killarnas bakdelar.
– För oss som varumärke är det problematiskt på flera sätt, säger Micke Kazarnowicz till Dagens Media. Det är en slags amerikansk kulturimperialism som exporterar en ganska annorlunda moral till Europa.
Han berättar även att det inträffade inte påverkar företagets framtida närvaro på Facebook och att ”detta kommer säkert att hända igen”. Han menar även att det är problematiskt att europeiska varumärken tvingas förhålla sig till amerikansk moral, där mer våld är tillåtet men mindre sex.

Björn Borgs lösning


Facebook backar om MorEl

Facebook stoppar turkisk hbt-grupp Hiv-rådets film för mycket för You Tube