När Sofia Jensfelt läste Askungen för sin då treåriga son märkte hon hur gammal sagan har blivit. Och inte bara Askungen.

– Ta Törnrosa till exempel, hon blir kysst när hon sover. Eller Snövit? Hennes främsta egenskap är att vara vacker. Det finns fler exempel och det märks för mycket att de är skrivna för länge länge sen, säger Sofia till QX.

Sofia bestämde sig då för att samla in den gamla sagoskatten och göra en ny. Hon berättar om sina planer för sin vän Alexander Jansson som både skriver mycket och älskar sagor. Tillsammans tog de kontakt med OLIKA Förlag som i sin tur fick illustratören Silvy Strand att hoppa på äventyret. Nu hoppas de på att vända upp och ner på sagovärlden och skapa nya möjligheter och moderna karaktärer, utan att ta bort magin de själva fick uppleva som barn. Först ut är Askungen, som  i denna uppdaterade version hittar en prinsessa på en fest, blir kompis med henne och sedan – spoiler alert – gifter sig med henne!

Vad är den stora skillnaden mellan den tidigare Askungen och denna?
– Om den förra Askungen är elegant och timid, berättar vi om Askungen som är påhittig och nyfiken. Vi vill också vara tydligare med att det är både rätt och okej att vara ledsen när man behandlas illa, och uppmuntra till att vara superglad när det finns chans att skina! Det är dessutom lätt att beskriva utseenden och samtidigt, oftast utan att tänka på det, värdera det. I den gamla sagovärlden är ofta vacker = snäll och ful = elak. Om du sen illustrerar elaka styvsystrar med stora näsor och beskriver de som fula, och gör blonda smala tjejer snälla blyga offer, och gör det om och om igen kan man luras till att tro att det är sant (speciellt barn). Frågan är vad storleken på näsan egentligen har med din personlighet att göra?

 På vilket sätt kan författare göra barnböcker mer inkluderande?
– Ta inget för givet! Om du ska berätta om en hjälte är det historiskt vanligt att välja en man. Om sagan har ett offer får kvinnan rollen. Som författare är det du som väljer, och du får faktiskt välja precis som du vill. Men fråga dig bara varför du gör som du gör.
Säg till exempel att du har skrivit klart ditt första utkast och så visar det sig att 87 % av dialogen hålls mellan männen. Är det verkligen så att kvinnorna i berättelsen inte hade något att säga? Eller blev det bara så per automatik? Så ställ alltid frågor till dig själv, diskutera dem med personer du har förtroende för och experimentera mycket och metodiskt. Så länge vi ifrågasätter och funderar kring vad vi säger, skriver och gör kommer vi skapa fantastiska och inkluderande saker i framtiden.

Vilken klassisk berättelse skulle ni vilja ta er an härnäst?
– Vi är redan igång och jobbar för fullt med att ge Rödluvan och Vargen en ny touch. Efter det fortsätter vi så länge sagorna uppskattas. Vi kommer att lyssna på alla som läser och fråga vad de vill se framöver. Redan nu är Törnrosa och Snövit två favoritförslag, sen är Skönheten och Odjuret en rolig utmaning som flera läsare frågat efter! Vi får helt enkelt se var vi hamnar.

OLIKA FÖRLAG