Polen kanske inte har betraktats som ett progressivt hbt-land men Katarzyna Tubylewicz, chef för Polska institutet i Stockholm säger att samhället förändras snabbt.
– Det märks tydligt att hbtq-frågor har blivit en viktig del av den offentliga debatten. Dessa ämnen syns också tydligt i kulturen. Det finns många exempel på detta. Den polske romanförfattarens Michał Witkowskis romaner räknas som moderna hbt-klassiker och de säljs fantastiskt bra i Polen. Ett annat talande exempel var föra årets mycket uppmärksammade utställning Ars Homo Erotica på Nationalmuseum i Warszawa. Den blev en enorm publiksuccé. I flera polska städer organiseras Queerkultur festivaler. Många städer har också HBTQ filmfestivaler.

Katarzyna Tubylewicz framhåller att flera framgångsrika konstnärer som berör just HBTQ frågor i sin konst. En av dem är t.ex. Karol Radziszewski som redan visat sin konst i Sverige. Klaudia Krzepicka på Polska insititutet tycker det är viktigt att delta som kulturinstitution och visa engagemanget i hbtq-frågor. Hon förstår att många inte uppfattar Polen som ett progressivt hbt-land.

– Polen hade i flera decennier fråntagits möjligheten till att utvecklas på detta plan. Polens situation under kommunismen har dominerat bilden av landet. Sedan 1989 har Polen varit dock ett land av enormt snabba förändringar till det bättre, vilket är nog mindre medialt än en bild av det undertryckta landet.
Föreläsningserien inleds av Paweł Leszkowicz som håller ett föredrag om polsk/europeisk gaykonst och sina utställningar som t ex Ars Homo Erotica på Nationalmuseum i Warszawa.
På torsdagen berättar radiojournalisten och queeraktivisten Anna Laszuk om sitt arbete med Furia, den enda lesbiska och feministiska tidskriften i Polen. Samma dag gästar den hyllade romanförfattaren Michał Witkowski kulturhuset för ett samtal om Parkfjollor, långtradarrivaler och moderna helgon.
Pratet leds av Roger Wilson och översättaren Stefan Ingvarsson medverkar också.

– Michal Witkowski struntade i var den polska hbt-debatten befann sig och skrev Lubiewo för att parkfjollornas värld och språk var en så fängslande litterär värld. Han var tvungen att berätta den, säger Stefan Ingvarsson.
– Eftersom boken är så underhållande och smart kunde den inte riktigt avvisas av kulturvärlden. Den fick mest kritik från homorörelsen som inte ville förknippas med tjuvaktiga och smutsiga parkfjollor. På sätt och vis gjorde Witkowski den polska hbt-rörelsen en indirekt tjänst.
Efter Lubiewo gick det inte att försöka blunda för den variation av könsuttryck och livsstilar som präglar sexuella minoriteter i landet.
Det gick inte att försöka klä pride-tåget i medelklasskostym i ett desperat försök att försöka bli tolererade av heteromajoriteten. Nu blev hela debatten mer queer på ett bra sätt.