– Kärnan i pjäsen är otroligt aktuell. För Björn och mig har det varit ett gemensamt undersökande, två bögar i ensemblen, med olika utgångspunkter. En född på 80-talet och en på 50-talet, berättar Rikard Wolff som känner igen sig mycket i den tidsandan som uppsättningen berättar om. En tid då han själv kom ut som bög.
Pjäsen Arnold har beskrivits som en av historiens viktigaste homoberättelser och utgör en tidsresa genom tre decenniers hbt-historia. I Stadsteaterns uppsättning sparas det inte på kostymerna, scenografin eller de musikaliska uttrycken.
– Min rollkaraktär Arnold är en stå upp-komiker och dragartist i New York på 70-talet, berättar Rikard Wolff. Han sjunger tragiska sånger av döda tanter, ja, det låter helt enkelt lite skräddarsytt för mig, haha.
Temat i pjäsen är att våga gå mot normen, eller som Arnolds partner Eds fall, ge efter för den och inordna sig i omgivningens förväntan på ett heterosexuellt leverne.
– Uppsättningen är väldigt rå och samtidigt väldigt gripande. De tvära kasten gör att jag älskar pjäsen. Det är garv och innerligt allvar. Den innehåller mycket kärlek men också död. Alla stora grejer i livet, det är då det blir som bäst, berättar Björn Elgerd som spelar 18-årige Simon.
Han är Arnolds nye kille, kaxig men ömhetstörstande. Pjäsen skrevs på 70-talet men Björn Elgerd tycker att den känns oerhört relevant än idag. Dels dess tema kring familjebildande, hatbrott och strävan efter att bli erkänd.
– Att bryta mot normer är problematiskt. Homosexualitet är accepterat men ändå inte. Gråzonen är intressant och något som icke-normativa personer måste förhålla sig till varje dag. Mina kompisar blir fortfarande nedslagna, berättar Björn Elgerd.

Det här är bara ett utdrag från intervjun i QX. Läs hela intervjun med Rikard Wolff och Björn Elgerd i QX november som du kan ladda ner gratis här: QX november.