Leo berättar att pjäsen är en svart komedi med tydligt gaytema:
– Idén som föreställningen bygger på är rätt skruvad. Den går ut på att det är den kristna högern som skapat schablonbilden av den homosexuella mannen, med all schlager, pride och glamour.
Av vilken anledning skulle den kristna högern vilja skapa den här bilden av bögar?
– Just för att folk inte ska ta bögar på allvar. Folk som är så ytliga, inte växer upp och skaffar barn och tar ansvar kan ju inte heller ha åsikter som är värda att få föras fram.
Det är ett allvarligt ämne, hur får man det att bli roligt?
– Jag tror att det bästa sättet att nå fram till människor är att få dem att skratta. Och den här absurda twisten i föreställningen får kanske vissa att fundera: ”Tänk om vi bögar blivit lurade in i att vara på ett visst sätt.”
Ni vill inte gärna kalla er politiska…
– Nej vi föredrar att kalla oss för ideologiska. Vi har grundläggande värderingar och viktiga ämnen som vi gillar att ta upp. Politisk teater är så starkt förknippad med vänstern i Sverige att namnet blir missvisande.

Leo

100% fritt från psykologisk realism står det i pressreleasen, vad menas med det?
– Det är egentligen ren provokation. Vad det handlar om är att nästan all teater som görs i Sverige är någon form av psykologisk realism. I andra länder som till exempel Tyskland finns mer av experimentell teater. Jag vill gärna se det här som något av ett mellanting.
Ni interagerar med publiken mer än vad man gör i traditionell teater, på vilket sätt sker det
– Att man vänder sig direkt mot publiken kan ibland fylla en funktion. Det anses inte ”fint” i traditionell teater, men det gör att åskådaren känner sig mer delaktig och vaken. Men man kan inte göra det bara för sakens skull, då blir det bara tramsigt.
Du är manusförfattare, skådis och regissör, hur mycket tar du åt dig av vad teaterrecensenter tycker?
– Beror på hur jag väljer att se det. Om någon skriver något som jag tycker är elakt eller fel så kan jag oftast skaka av mig det. Men det är ju samtidigt så att vi är en teatergrupp med små ekonomiska medel. Och dåliga recensioner är en katastrof rent produktionsmässigt. Men vi har fått bra respons på våra tidigare föreställningar.