Då Dorian skulle bli pappersmagasin ville inget förlag ge ut tidningen.
Nu har fotografen och designern Benjamin Falk tillsammans med Jake Rydqvist, Göran Stråning och Alexander Rafting gått in med eget kapital för att Bögsverige ska få ett modemagasin.
Magasinen Straight och Sylvester lades ner efter några nummer, trots att de gavs ut gratis. Dorian kostar 59 kronor. Håller det?
– Ja. Marknaden är redo för en tidning som Dorian. Visst var första numret knepigt att få ihop, eftersom vi gjorde allt själva och det inte fanns någon liknande produkt. Men nu hör både sponsorer och nya medarbetare av sig, säger han.
– Vi har också bättre distribution än vad Straight och Sylvester hade, eftersom klimatet har förändrats. Vi finns överallt där man kan köpa tidningar.
Vad skiljer er från Café och King?
– Vi riktar oss mer tydligt till modeintresserade homosexuella män som i sinnet är mellan 20-40. Vi ger inte tips på hur man knyter en slips utan räknar med att läsaren kan sådant. De större texterna handlar om ämnen som är viktiga för män. I det här numret gör vi ett reportage på viagra.
– Men vi lobbar inte för homopolitiska frågor, helt enkelt för att vi inte är insatta. Det kan man läsa om i QX eller någon annanstans. Vi kan stil och mode, vilket även lockar straighta läsare.
I detta nummer gör ni ett fotoreportage på böglegenden Peter Berlin. Varför just han?
– Han är grunden till den gayestetik vi inspireras av. Bilderna är från 70-talet, men skulle lika gärna kunna ha tagits igår.
Du är själv fotograf och har bidragit till den imponerande modeavdelningen. Överlag är designen väldigt grafisk, med många bilder. Men texterna känns lite korta för ett läshuvud…
– Tanken med Dorian är att det ska vara ett lättillgängligt, snyggt magasin att ha på soffbordet och bläddra i för inspiration. Texterna har ändå stort läsvärde. I nästa nummer, med tema lyx, gör vi som enda gaytidning ett resereportage från Orientexpressen.
Tilltalet i Dorian är väldigt personligt. På ledarplats förklarar ni att ni vill ”inleda en relation” med läsaren och det är bara frilansjobben som är signerade…
– Ja, det har blivit en sådan personkult inom journalistiken där enskilda namn syns mer än tidningen, som Sofia Fahrman på Aftonbladet. Vi vill att det är Dorian och inte journalisten som talar till läsaren.
Hur är Dorian som person?
– Han är modemedveten och reser mycket till Barcelona, London och New York. Han är en kreativ analytiker både i sitt yrke och privat. Dorian är nyfiken och ifrågasättande och vill uppleva och utmana. Hans käraste ägodel är hans mac eller iPod. Hans hjärna hans främsta verktyg.
Hur länge kommer han att leva?
– Dorian är evigt ung.