Faktum är att i över 30 år har Christer Lindarw kommenderat sin grupp After Dark i fält mot en grå vardag med glittrande glamour som vapen. Det hela började redan 1976 på diskoteket Shazam i Stockholm, då Lindarw tillsammans med den Gudabenådade artisten Lasse Flinckman introducerade begreppet dragshow i Sverige. Deras klubb, After Dark, blev snabbt den tidens kändismagnet. Vem minns inte när Lindarw och Flinckman framförde två minnesvärda bidrag i Melodifestivalen 2004 och 2007, La Dolce Vita respektive (Åh) När ni tar saken i egna händer.



Om After Dark tidigare har lekt med kvinnorollen, fick även mansrollen en släng av sleven i den nya After Dark på Operan. En handfull specialskrivna låtar presenterades i showen, precis som 220 nya klänningar och en ensemble på femton personer med de läckra dansarna i spetsen – publiken gick i fullständig extas när Lindarw framförde My way till ackompanjemang av en helt otrolig videoproduktion bestående av sig själv i alla sina roller som han gjort under årens lopp – effekten blev fantastisk och Malmöpublikens applådåskor ville inte lugna sig, Lindarw blev så tagen att han till slut fick kalla upp Mor Lindarw på scen – och Far Lindarw med för den delen.

Pojkarna skötte sig utomordentligt bra, speciellt bra var förståss de klassiska numren som hör till den slags Dragshow som faktiskt AD har format. Babsans roll har numera blivit en självklarhet, vi minns Flinckmann med kärlek och konstaterar att Babsan ger ännu en dimension till showen, Bravi!
Bland höjdpunkterna märktes framförallt den sceniska presentationen och alla videoeffekter kopplat med en ljussättning som sällan skådats på Malmöoperan, ej att förglömma tyger, ridåer och kostymerna. Sista föreställningen på MalmöOperans stora fantastiska scen blir den sista 9 juni, ett gott råd är: Skynda!


Läs Dodo Parikas recension Jubel på Operan