Hur det än slutar i kväll kommer vi få en kvinnlig segrare, inget snack om saken. Ingen snoppbärare är ens i närheten av tronen i år och det är verkligen på tiden. För det är hela sex år sedan Sanna Nielsen vann, och sedan dess har Sverige representerats av män i alla färger och former. I år tyckte tittarna tack och lov att det var dags att vända blad.
Redan i deltävling två fick vi årets två tydligaste vinnarekandidater i och med Dotter och Anna Bergendahl. Två coola kvinnor med två vitt skilda uttryck och låtar, som båda varit med förr. Anna vann för tio år sedan, och återvände ifjol, och Dotter får nu upprättelse för sin nesliga sjätteplats i deltävling tre 2018 med snygga Cry. Båda två skulle kunna göra succé i Eurovision, och känns som totalvärdiga vinnare i år. De äger scenen, har låtar som fastnar direkt och sjunger så in i helsike bra. Aldrig förr har de utländska fansen varit lika kluvna: Dotter eller Anna flåsar varann i nacken i alla utländska forums undersökningar.
Men det ska sägas: Vi räknar verkligen inte ut The Mamas som klättrat i oddslistan denna vecka genom sin snorsäkra sång, supercharm och en positiv låt som man rycks med i. Fan, vad Loulou, Ash och Dinah är drottningar på scenen. Charmas man inte så måste man ha ett hjärta av sten, och de kan vara minsta gemensamma nämner när rösterna räknas in. Skrällvarning på dem.
Däremot är vi osäkra på om det är rätt val för Sverige i år? Ännu en poppig gospel i ett stilsäkert mörkt nummer? Det är ett tryggt och alltför sobert val som inte kommer att sticka ut tillräckligt i den spretiga karneval som Eurovision är. Inte i år.

Bakom dessa tre händer det inte mycket,  även om vi har en fantastisk final: Felix? Hanna? Robin? Paul? Det är hypermodernt, uptempo, ABBA-refränger och snygg popsoul. Låtmässigt är detta ett av de bästa smörgåsbord vi bjudits på i finalen. Svenska folket har valt rätt i princip varje vecka, men vinna: Det kan bara nämnda topp3 göra. Mer om det och allt annat längre ner där vi går igenom ALLT som rör bidragen.

Finalprogrammet då?
Öppningen är riktigt snygg med alla gamla vinnare som flimrar förbi medan kameran sveper över Stockholm innan Friends nås. Därefter tar Lina, David & Linnea över och sjunger om deltagarna, framför dem en och en, med en text till tonerna av I Bergakungens Sal. Väldigt snygg start, och trions funkiga ljummendisco om Mello efter snabbreprisen är en charmig axelryckning.
Däremot får vi uppleva det mest orimliga final-ögonblicket sedan Din mamma jobbar inte här-numret från 2017. Nån ska tolka Too Late For Love, och då landar SVT efter flera månaders planering till Sveriges största tv-show, på Babben Larsson(!).  David Sundins polare från Bäst i Test sjunger en seg stråkstark svensk översättning av Johns vinnarlåt. Nåja, det är bra att kissa innan folkets röster redovisas.

Sen blir det åka av. För i år kommer folkets röster att redovisas i den ordningen ställningen ser ut efter internationella jurygruppernas framfart. Så den som ligger sist då får alltså sina röster FÖRST. Det kan alltså bli ett Keiino-ögonblick (där en oväntad får massa poäng och rusar i topp), eller ett John vs Duncan-ögonblick igen. Ljuvligt, men fan vad läskigt!

Nu kör vi: Här är betyg, Spotify-spelningar, odds, och allt annat!

1. Victor Crone – Troubled Waters
Ronny: QX QX QX

Ken: QX QX
Vissa låtar går till finalen med dunder och brak och med en enorm Eurovision-vibb. Andra känns precis lika självklara som finalister i sin deltävling, men utan att ha något direkt vinnarbuzz alls när de kommer till final. Lite så är det med Troubled Waters. Det är en helt perfekt öppnare av det här kalaset på lördag och det är tre klart final-värdiga minuter (och det gör inte direkt ont i ögonen att se på Victor om man säger så). Men varken Spotify-streams eller odds indikerar att det här är en spelare att räkna med i årets final – och det känns inte heller som den typ av låt som den internationella juryn skulle gå igång på.
Vinnarbuzz: Let’s be honest: Det är inte som i Estland ifjol om vi säger så. Det här är ett bra finalbidrag som helt klart fyller sin funktion, ett brett genombrott för Victor, men årets svenska Eurovision-bidrag är det nog inte.
The Money Shot: Helt klart i början när Victor drar armen genom sitt digitala vattenfall.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Plats 20? Det finns inte så mycket sådant här i år.
BPM: 108
Spotify Top 50 idag: 29
Spotify streams igår: 67 693
Totala Spotify-streams: 984 219
YouTube-spelningar på officiella klippet: 197 564
Vinnarodds på Svenska Spel: 85
Vinnarodds på Unibet: 76
Skulle även kunnat sjungas av: Andreas Moe (som är just Victors kör i kuliss)

2. Paul Rey – Talking in My Sleep
Ronny: QX QX QX QX 

Ken: QX QX QX QX 
Vi älskar den här låten. Vi älskar Paul Rey. Och vi älskar det här numret. Vill vi skicka det till Rotterdam? Nope, inte i år. Kommer vi göra det? Nä, det tror vi inte. Men OJ vad glada vi är att Talking in My Sleep är i final. Det är också kul att se att när Paul i Eskilstuna släppte lite på den något skumma ”hårda, grabbiga image” som han verkar lägga sig till med på scen ibland och ”gjorde en Jessica” och log och släppte fram den ursköna snubbe han verkligen är så fick folk upp ögonen för honom och låten på ett helt annat sätt och skjutsade upp den rejält på Spotify.
Vinnarbuzz: Det är ju få Andra Chansen-bidrag förunnat att få något riktigt vinnarbuzz, och det finns inte här heller. Däremot så kan han nog snika åt sig en del hyfsade poäng i många jurygrupper på ren hitkänsla-från-förra-veckan, och räkna med en slutplaceringen någonstans i övre halvan av resultatlistan.
The Money Shot: Det med bicepsen efter första refrängen. Det där han vänder ryggen mot publiken och alla håller upp sina mobiler. Och så (såklart) de röda sekunderna med alla skuggfigurerna. Det här är ett nummer som strösslar med money shots!
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Det är ett väldigt, väldigt killtätt år i Eurovision i år. Killar med ballader. Så även om jag hade trott på det här paketet vilket år som helst, så är 2020 HELT fel år att skicka det.
BPM: 82
Spotify Top 50 idag: 6
Spotify streams igår: 114 800
Totala Spotify-streams: 1 915 397
YouTube-spelningar på officiella klippet: 214 632
Vinnarodds på Svenska Spel: 48
Vinnarodds på Unibet: 41
Skulle även kunnat sjungas av: En hel del brittiska, manliga, kontemporära artister skulle kunna göra stor succé med den här låten. Ska vi nämna James Arthur för att nämna någon?

3. The Mamas – Move
Ronny: QX QX QX
Ken: QX QX QX
Det här är verkligen tre helt fantastiska kvinnor och röster, och man glömmer verkligen mellan varven hur mycket glädje The Mamas lyckas gjuta in och förmedla med den här gospelpoppen under tre minuter. Man blir bara så genuint lycklig! Vi har svårt att säga ett enda ont ord om det här – och samtidigt är vi livrädda för att det ska vinna. Vi vill liksom inte skicka ett liknande paket till Eurovision som vi gjorde ifjol. Hur mycket vi än gillar Move så är det ingen Too Late for Love, och redan den fick väldigt svaga poäng av både öst- och sydeuropa. En andraplats är både välförtjänt och helt rimligt. Och vi plockar gärna med mig LouLou Lamotte på vilken resa som helst (man kan liksom inte ha en roligare Eurovision-resa tror jag). Men i år behöver vi skicka något annat!
Vinnarbuzz: Veckans raket på den fronten! Mammorna har, från att ha varit en förmodad deltävlings-segrare som lurkat runt någonstans med häng på en topp fem-plats, seglat upp och blivit oddsens största utmanare till vinsten efter Dotter. Hur? Inget nytt har ju hänt med låten? Möjligen misstänker spelarna precis som vi att de här tre fantastiska rösterna också kan dra in fantastiska röster från juryn.
Ps.  Har man sett Extreme Home Makeover så går det absolut INTE att inte sjunga ”everybody want to MOVE THAT BUS” i refrängen på den här låten.
The Money Shot: Hm. Vi kommer faktiskt inte ihåg en enda scen i det här numret. Det ser snyggt ut rakt igenom, men det saknar sådana där WOW-moment som när Annas dansare bara flyger in eller Johns ljus-platta-snurr från ifjol. Dess styrka är helt enkelt det lilla. Koreografin. Blinkningarna. Värmen. Om vi måste välja något? ”Damn right!”, kanske? Det här behöver fixas vid en eventuell vinst!
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Som vi skrev ovan, vi tror det finns vissa risker med att skicka något som är så likt det vi skickade förra året. Det som talar för det är bra röster. Och en värme som saknas i många av årets coola ESC-bidrag. Men vi tror vi behöver en starkare låt i botten i Eurovision och är rädd att det skulle kunna gå riktigt illa i den stenhårda semifinal vi lottats till i Rotterdam (dock skulle The Mamas vara en härlig öppning där – vi vi lär ligga bra till att få den slotten med en låt som denna)
BPM: 104
Spotify Top 50 idag: 7
Spotify streams igår: 112 821
Totala Spotify-streams: 1 417 902
YouTube-spelningar på officiella klippet: 276 684
Vinnarodds på Svenska Spel: 4.70
Vinnarodds på Unibet: 4.75
Skulle även kunnat sjungas av: Varför tänker jag på dragshow-gruppen The Frock Destroyers?

4. Mohombi – Winners
Ronny: QX QX
Ken: QX 
Det har ju rapporterats att Mohombi skulle vara sjuk i Malaria, men om så är fallet så gör han en verkligt stark insats, för det har inte märkts under finalrepen. Är det något som fortfarande känns svagt så är det det här låtpaketet. det vill liksom inte lyfta. Vad var det egentligen som hände där i Luleå? Anis och Drängarna har ju blivit långt större hits och kollar man på Svenska Spel och Unibet känns det nästan som om de sistnämnda har lägre odds att vinna trots att de inte ens är med i finalen… Och allt det där turkiska-ESC-bidrags-vibben vi hade när vi hörde låten första gången är helt bortblåst här i Solna.
Vinnarbuzz: Inget alls. Bidragen som gick direkt från Luleå har som sagt båda högre odds än tre av Andra Chansen-låtarna (även Anis som de slog ut)
The Money Shot: Hm. Nu flyger han ju inte längre (host). Men kanske det där när dansarna och Mohombi håller varandra om axlarna någonstans i mitten?
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Inte alls. Det här är alldeles för svagt. Vi skulle åka ut med diskvattnet i vår semi och i ett ESC fullt av killpop.
BPM: 100
Spotify Top 50 idag: 45
Spotify streams igår: 55 069
Totala Spotify-streams: 761 933
YouTube-spelningar på officiella klippet: 106 158
Vinnarodds på Svenska Spel: 450
Vinnarodds på Unibet: 101
Skulle även kunnat sjungas av: Vem gör sådan här musik utanför tävlingen? Görs den? Det behöver inte alls vara en dålig sak (vi har i år snarare börjat törsta för saker som man inte kan få någon annanstans) men just i det här fallet… Nä, vi kommer inte på någon.

5. Hanna Ferm – Brave
Ronny: QX QX QX QX
Ken: QX QX QX QX
Det här är fortfarande samma genom-hookiga, härliga poplåt som i Malmö, med samma otroligt ESC-värdiga artist. Någon gång bara MÅSTE vi skicka till Hanna Ferm till Eurovision! Märkligt nog, speciellt med det vi just skrivit, så är vi inte helt hundra på att vi vill göra det i år. Missförstå oss rätt nu! OM Hanna skulle vinna på lördag kommer vi vara superglada, fira hela natten och direkt ställa oss bakom det här bidraget och längta efter Rotterdam-resan. Men! Vi skulle nog ännu hellre se henne komma högt i resultatlistan, dra igång en framgångsrik solokarriär och sedan komma tillbaka med en lika bra låt och ett lika sexigt nummer om ett/två år – men då fyllt med dansare och samma Eurovision-självförtroende som Måns, Loreen, och, för den delen, Anna Bergendahl i år, har. Vi tror nämligen Hanna kan vinna Eurovision. Men inte i år. Trots att vi älskar låten sönder och samman. Trots att allt här är rätt i vår bok.
Vinnarbuzz: Det finns fortfarande kvar ett buzz för trojkan Anna, Hanna och Johanna (Dotter), men just Hannas har minskat något sedan Malmö när The Mamas kört om.
The Money Shot: Vi tycker det riktiga moneyshotet från Malmö-repetitionerna med mikrofonen i närbild aldrig riktigt kom fram i TV-sändningen, men nu sitter det hyfsat här igen. Hoppas det kan smälla till på riktigt i rutan på lördag. Älskar det.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Vi kommer absolut ta oss till final, men sedan är det svårt att veta. Man skulle behöva göra om numret något. Inte bara flirta med öst utan även med väst. Men här finns ju alla ingredienser för en riktigt bra placering om vi skulle hamna i det läget. Dessutom skriker årets ESC efter bra tjejpop.
Spotify Top 50 idag: 5
Spotify streams igår: 125 662
Totala Spotify-streams: 1 756 415
YouTube-spelningar på officiella klippet: 466 600
Vinnarodds på Svenska Spel: 19
Vinnarodds på Unibet: 9
Skulle även kunnat sjungas av: Ava Max

6. Mendez feat Alvaro Estrella – Vamos Amigos
Ronny: QX QX
Ken: QX QX 
OK, nu säger videt. Nästa gång det dyker upp en latinolåt i juryrummet som behöver vara med i Mello så kanske det räcker med att ringa Alvaro? Inget fel på Mendez, men det börjar bli lite väl förväntat att det är han som dyker upp så fort den här typen av låt ska vara med i festivalen. Den här låten har konstant genom tävlingen pitchats mot saker vi tyckt varit bättre – och det gäller ju här också. Men vi har inget emot att det är här. Det fyller sin funktion. Det är tre glada, trevliga minuter. Bra så.
Vinnarbuzz: Det här var nog aldrig designat för att vinna Melodifestivalen 2020, och det kommer det inte göra heller.
The Money Shot: Det här är liksom inte den typen av låt… Näsdukarna kanske? Eller klappandet på gravid-magen?
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Vi tror inte riktigt vi behöver lägga tid på det, va (men generellt sett så har aldrig denna typ av glad, latino-musik fungerat i Eurovision).
BMP: 106
Spotify Top 50 idag: 23
Spotify streams igår: 72 596
Totala Spotify-streams: 1 376 219
YouTube-spelningar på officiella klippet: 296 980
Vinnarodds på Svenska Spel: 575 (högst av alla i final)
Vinnarodds på Unibet: 251 (högst av alla i final)
Skulle även kunnat sjungas av: I Mello är det ju, som jag skrev, alltid Mendez som gjort de här sedan Andres Esteche la skorna på hyllan.

7. Dotter – Bulletproof
Ronny: QX QX QX QX
Ken: QX QX QX 
Har NÅGON låt NÅGONSIN kommit från så lite förhandssnack till att bli en skyhög vinnarkandidat? Inte ens teamet bakom vågade hoppa på mer än Andra Chansen, så ni kan läsa i vår intervju med nummerskaparen Julius. Vi gjorde det definitivt inte. Och även om vänner hyllade det efter 30 sekunders-klippet, och även om vi kände att, ”OK, det här kan kanske slå ut Paul Rey” när vi såg det på TV i Göteborg så hade vi aldrig, aldrig förutspått att det HÄR vinnarbuzzet skulle uppstå. Men, men. Nu är vi här. Eurovision-fansen har plötsligt, efter vad som känns som hundra år, plötsligt hittat ett svenskt bidrag de står bakom om vi skickar det, och vi har en pop-tjej med en bra röst i vinnarläge ett år då Eurovision SKRIKER efter exakt ett sådant här bidrag. Det här är förmodligen vår bästa chans i ESC i år. Det går inte att komma ifrån. Och vi åker gärna med Dotter till Rotterdam, det är inte det.  Men det kommer ett bidrag till sen som vårt Mellohjärta vägrar släppa. Det blir tufft det här.
Vinnarbuzz: Enormt. Nästan större än vad det förtjänar kan man tycka. På den nivån att om någonting annat vinner så skulle man bli mycket förvånad.
The Money Shot: OM. Det här är nästan mer money shot än låt ibland. När de där strålarna träffar Dotter och förvandlar henne till en discoboll medan hon slänger med håret i det där blodröda ljuset… mmm. Ingen glömmer det. och så den där italienska ljusstrålen.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Det här kommer fungera utmärkt i Eurovision med ännu mera kräm i ljuset. En duktig sångerska med en poplåt och ett nummer fullt av money shots är precis vad den tävlingen skriker efter (i alla fall så här helgen innan allt är klart) just nu. Plus: Island må ha årets Meme och virala succé, men vinner detta så har vi åtminstone Eurovisions bästa hashtag! #DOTTERDAM
BPM: 96
Spotify Top 50 idag: 4
Spotify streams igår: 142 262
Totala Spotify-streams: 1 875 172
YouTube-spelningar på officiella klippet: 520 584
Vinnarodds på Svenska Spel: 1.43
Vinnarodds på Unibet: 1.55
Skulle även kunnat sjungas av: Marina, Florence and the Machine och (om någon missat det) Sia.

8. Robin Bengtsson – Take a Chance
Ronny: QX QX QX QX
Ken: QX QX QX QX
Det här är den låt som vi tyckte allra bäst om när vi hörde låtarna för första gången. det bara en sådan vansinnigt lyckad blandning av Melodifestival, singersongwriting-pop och arena. Det känns som något tex Måns Zelmerlöw skulle kunnat vunnit med istället för Heroes när det begav sig. Eller vet ni. det är något Robin Bengtsson skulle kunnat vinna Eurovision med då det begav sig i Ukraina för några år sedan. Detta är en smash. Samtidigt är det något som inte riktigt vill sig med hela paketet, och vi vet inte vad det är. Det är som om låten, Robin och numret jobbar med tre olika saker saker samtidigt. Det är enormt finalvärdigt. Det är inte det. Och när Robin slåt på alla lampor är han grym. Men det synkar bara inte tillsammans så det blir den smash vi tycker det liksom borde bli.
Vinnarbuzz: Inte speciellt. Det här ligger och puttrar någonstans i mitten och kan lyftas (eller fällas) lite beroende på vilket humör internationella juryn är på under morgondagens genrep.
The Money Shot: Robin höjer armarna och skapar ”heaven on earth” med ljuset.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Som det ser ut nu och med tanke på hur mycket popkillar det finns i Eurovision just i år så tror vi inte alls vi ska skicka Robin på sitt andra ESC-äventyr 2020.
BPM: 136
Spotify Top 50 idag: 21
Spotify streams igår: 77 342
Totala Spotify-streams: 992 582
YouTube-spelningar på officiella klippet: 155 049
Vinnarodds på Svenska Spel: 85
Vinnarodds på Unibet: 41
Skulle även kunnat sjungas av: Måns.

9. Mariette – Shout it Out
Ronny: QX QX
Ken: QX QX QX
Vi var ganska hårda mot det här paketet i Luleå, och vi skulle ljuga om vi sa att vi är förvånad över dess skyhöga odds här i finalen. MEN. Vi vill gärna ännu en gång påpeka att vi älskar Mariette. Att hon är felfri varenda gång hon kliver på scen och att det ger utdelning när hon jobbar hårdare än någon annan artist här. Vi gillar också att hon krupit närmare den musik hon alltid gjort utanför festivalen, och tillskillnad från tex Mohombi så har vi inga problem med att Shout It Out är i final. Vi tycker bara det är tråkigt att det aldrig haft någon vinnarvibb. Att det aldrig känts som en ESC-låt för oss. För vi vill ha Mariette i Eurovision. Hon skulle vara grym där. Men inte i år. Heller.
Vinnarbuzz: Inget alls. Det absolut lägsta ett Mariette-bidrag någonsin haft.
The Money Shot: Vi gillar bilden där Mariette vandrar mot strålkastaren och liksom skyddar sig med ena armen.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Vi behöver nog inte spekulera i det, men tillskillnad från en hel del annat så skulle nog det här ändå ta sig till final. Det finns inte mycket upptempo-tjejer i Rotterdam just nu, och rockbrudar med gitarr finns det ännu färre av. Cirka noll. Och en bra röst och en hårt arbetande artist är alltid…ja, ni vet.
BPM: 146
Spotify Top 50 idag: – (utanför topp 50 – på plats 75)
Spotify streams igår: 37 365
Totala Spotify-streams: 557 208
YouTube-spelningar på officiella klippet: 75 598
Vinnarodds på Svenska Spel: 230
Vinnarodds på Unibet: 201
Skulle även kunnat sjungas av: Hm. Förutom Mariette själv? Typ Miss Li innan hon blev stekhet efter SMB?

10. FELIX SANDMAN – Boys With Emotions
Ronny: QX QX QX 
Ken: QX QX QX QX
Det är ändå lite märkligt det är att det här inte gick till final direkt och att det inte har större vinnarbuzz. I våra öron är det här en otroligt bra låt, långt mer hittigt och lättillgängligt än Dance You Off, och med ett riktigt snyggt nummer. Ändå hamnade det fyra, FYRA, i sin deltävling (aldrig att Frida Öhrn var fyra i Malmö). Ibland förstår vi ingenting. Tur att det kom till final i vilket fall. Allt annat hade varit ovärdigt. Och hade någon annan än vi skickat det här till ESC i år så hade det förmodligen haft ett enormt vinnarbuzz.
Vinnarbuzz: Enormt innan Linköping. Klart mindre efteråt. Samtidigt tippar odds-bolagen honom som tävlingens femte troligaste vinnare en bra bit före bidrag som gått direkt till final.
The Money Shot:  Vi är fortfarande väldigt förtjusta i när Felix blir en kludd-tecknad gubbe medan de känslosamma pojkarna kramas bakom.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Vi minns alla hur publiken i ESC släppte Benjamin som en het potatis när det kom till finalröstning (även om vi som sagt vill hävda att det här är en bättre, mer lättillgänglig låt än Dance You Off). Och pop-killar går det tjugo på dussinet av i Rotterdam just nu. Så nä. Vi ska nog inte skicka det här hur snyggt det än är.
BPM: 105
Spotify Top 50 idag: 35
Spotify streams igår: 58 838
Totala Spotify-streams: 2 145 863
YouTube-spelningar på officiella klippet: 438 569
Vinnarodds på Svenska Spel: 33
Vinnarodds på Unibet: 34
Skulle även kunnat sjungas av: Benjamin Ingrosso?

11. Anna Bergendahl – Kingdom Come
Ronny: QX QX QX QX QX
Ken: QX QX QX QX QX
Skåp. Möt Anna Bergendahl. Och ställ dig på scen. Åh, vårt arma schlagerhjärta vad vi älskar det här! Jo, vi vet att det är en uppblingad 2020-schlager och att Dotter ligger före i oddsen och kanske har en coolare poplåt – men JÄVLAR vad vi vill skicka det här till Eurovision. Vi skiter i att det är mera genomsvenskt än Kalle Ankas-julafton, sill vid varenda högtid och f*ucking Carola, vi vill se hur det här går och vi vill ge Anna den chansen till revansch 10 år senare. Vi tror det här är folkets etta eller tvåa, men hur internationella juryn tar emot detta har vi ingen aning om, och släpper de Kingdom Come som de gjorde med Ashes to Ashes, tja då ska det väl inte gå till Rotterdam. Men som sagt, i våra öron är det det här som känns som vår bästa chans i år. Just nu är inget annat ens i närheten av att kännas så här direkt och mäktigt i en tävling full av ballader, knäppgökar och Billie Eilishar. Vi tycker det är värt att ta den risken.
Vinnarbuzz: I våra öron klart lägre än det förtjänar. Det borde stå mellan den här och Dotter. och vi är inte säkra på att Dotter slog Anna i Göteborgs deltävling.
The Money Shot: Årets bästa money shot är utan tvekan när dansarna dyker upp från ingenstans. En av de mest Eurovision-vänliga stunderna i en Mello-final sedan Måns lilla streckgubbe dökupp. Plus;  alla bögon är riktade på scen under det här numret…
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Ingen jäkla aning. Å ena sidan kan man hävda att det är för svenskt schlagrigt och att låten inte är en modern poplåt – men å andra sidan har det här precis den power som ett ESC-vinnarbidrag behöver. Texten handlar såklart om ingenting, och man kan hävda att ESC-vinnare på senare år haft ett budskap, men faktum är att det egentligen inte spelar någon roll vilka ord man sjunger (en stor del förstår inte engelska i vilket fall) utan det handlar om vad man förmedlar. Och Anna har här tillsammans med Zain/Bröchner förvandlat en nonsens text om Sibirien och ensamma människor till någon form av feministiskt statement genom att bara låta Anna utstråla QUEEN.
BPM: 146
Spotify Top 50 idag: 12
Spotify streams igår: 95 472
Totala Spotify-streams: 1 377 692
YouTube-spelningar på officiella klippet: 319 301
Vinnarodds på Svenska Spel: 5.50
Vinnarodds på Unibet: 5.50
Skulle även kunnat sjungas av: Om Taylor Swift fortfarande gjort country och velat komma till Eurovision så hade det här varit perfekt.

12. Anis Don Demina – Vem e som oss?
Ronny: QX QX QX
Ken: QX QX QX
Årets största Spotify-hit får avsluta tävlingen, och det känns väl helt rätt. Det känns som vi brände allt krut förra veckan i Eskilstuna när vi skrev om det här, medan Anis & Co har en hel del krut kvar och bränner av MYCKET pyro i det här numret. Äsch, det här är bara härligt, glädje och vi är superglada att det är i finalen. Vad det får för placering? Ingen aning. Ibland kan man vinna oavsett.
Vinnarbuzz: Inget alls – trots detta är den största hitten på Spotify. Det är helt enkelt den sortens låt som ska vara i final, som svenskarna alltid röstar dit (Samir & Victor, Arvingarna etc) men som de sen släpper (också helt riktigt) när det gäller vad vi ska skicka till Eurovision.
The Money Shot: Hela den här gubben är väl ett money shot i sig? Det är liksom inte ett nummer som behöver speciella ögonblick. Det har snarare 100 olika som man knappt hinner med att kolla på.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Äsch, det här kommer ju stanna i Mello. Men vi tror inte det hade varit helt chanslöst. Moldavien har ju lyckats rätt bra med sådana här crazy party-nummer, så varför skulle inte vi?
BMP: 146
Spotify Top 50 idag: 3
Spotify streams igår: 146 668
Totala Spotify-streams: 2 548 225
YouTube-spelningar på officiella klippet: 666 078
Vinnarodds på Svenska Spel: 50
Vinnarodds på Unibet: 41
Skulle även kunnat sjungas av: Samir & Viktor (fast jag skulle vilja se Victor hålla det där tempot i verserna)

 

Av Ronny Larsson & Ken Olausson (QX Schlagerprofiler)