I fredags meddelade IKEA att man lägger ner sin ryskspråkiga utgåva av onlinetidningen IKEA Family Live Magazine. På förstasidan publicerar man en förklaring.
”Tidskriften är avsedd för en familjepublik och borde enligt vår uppfattning inte ha någon åldersgräns. Vi menar också att våra läsare och är fria att bestämma vilka artiklar som kan vara intressanta eller användbara för dem.
Ändå förstår vi att ett antal artiklar i vår tidning kan betraktas som propaganda i enlighet med artikel 6.21 ”om främjande av icke-traditionella sexuella relationer”. Vi respekterar lagarna i de länder där vi är verksamma och för att undvika störningar, har vi beslutat att upphöra med tidningen i Ryssland.”
IKEAs tidning ges ut i 25 länder och man har som idé att visa olika ”aspekter av folks liv i hemmet oberoende av ålder, kön, sexuell läggning, nationalitet eller religion”. Hellre än att få problem i Ryssland så väljer man, trots att inga påstötningar skett för att ta bort artiklar med ”icke-traditionella” familjer, att lägga ner tidningen.