– Dagen rapport är ett tydligt bevis för EU-parlamentets fortsatta engagemang i att hålla EUs institutioner och medlemsstater ansvariga när det handlar om mänskliga rättigheter. Vi behöver fortsatt ha parlamentet som denna pådrivande kraft för de mänskliga rättigheterna inom unionen.
Så kommenterar ILGA-Europas Evelyne Paradis, gårdagens omröstning om ”Ferrara-rapporten” kring de grundläggande mänskliga rättigheterna i Europa.
Paradis välkomnar att man röstat igenom en rad specifika åtgärder på HBTQ-området, eller LHBTI som är det motsvarande begreppet inom EU.
Ferrara-rapporten tar ställning för en EU-strategi för lika rättigheter oavsett sexuell läggning och könsidentitet. Parlamentet efterlyser tydliga direktiv för arbetet mot diskriminering som inkluderar olika diskrimineringsgrunder. Rapporten lyfter även frågor kring hatbrott och hur dessa hanteras inom unionens olika länder och man uppmanar länderna att underlätta för juridiskt erkännande av könstillhörighet utan krav på sterilisering. Parlamentet påpekar att de flesta EU-länderna fortsatt klassificerar transpersoner som mentalt sjuka och vill se en översyn som samtidigt inte försämrar den vård som transsexuella är i behov av i samband med könskorrigering.
Parlamentet säger även att man ”djupt beklagar” att intersexuella barn utsätts för ”normaliserande” kirurgiska ingrepp som inte är medicinskt nödvändiga.
I sin kommentar till Ferrara-rapporten säger ILGA-Europa att man är glad över att de förslag till förändringar som kom från främst den kristdemokratiska gruppen, EPP, där svenska moderaterna och kristdemokraterna ingår, inte gick igenom. Förslag ILGA-Europa menar urvattnade rapportens budskap på hbtq-området.
De områden i rapportens HBTQ-del där det uppstod omröstning valde svenska moderaterna att rösta för rapportens skrivningar. Kristdemokraternas Lars Adaktusson röstade för rapportens skrivningar kring transpersoner och arbetsmarknadens parters ansvar för att motverka diskriminering, men emot då det handlade om EUs agerande för detsamma liksom då rapporten välkomnar att 19 medlemsstater infört partnerskap och/eller könsneutrala äktenskapslagar och uppmuntrar övriga att införa och erkänna dessa som ett sätt att motverka diskriminering och begränsningar i den fria rörligheten.
Sverigedemokraternas ledamöter valde att lägga ner sina röster då omröstningar kring rapportens HBTQ-frågor hölls. De övriga svenska ledamöterna från den liberala, den socialdemokratiska, den gröna och vänsterns grupp i parlamentet ställde sig bakom rapportens skrivningar.

Ferrara-rapportens del om HBTQ-frågor inom EU


Rights of LGBTI people

84. Condemns in the strongest terms all forms of discrimination and violence on EU territory against lesbian, gay, transgender, bisexual and intersex people (LGBTI), as fostered by laws and policies that restrict the fundamental rights of LGBTI people; calls on the Commission and Member States to adopt laws and policies to combat homophobia and transphobia; calls, in this regard, on the Commission to put forward an action plan or strategy at EU level for equality on grounds of sexual orientation and gender identity, as repeatedly called for by Parliament and as promised by Commissioner Jourová in the process of the Commission hearings; in this regard, recalls its resolution of 4 February 2014 on the EU Roadmap against homophobia and discrimination on grounds of sexual orientation and gender identity; emphasises, nevertheless, that this comprehensive policy must respect the competences of the European Union, of its agencies and of its Member States;

85. Considers that LGBTI people’s fundamental rights are more likely to be safeguarded if they have access to legal institutions such as cohabitation, registered partnership or marriage; welcomes the fact that 19 Member States currently offer these options, and calls on other Member States to consider doing so; reiterates, moreover, its call on the Commission to submit a proposal for an ambitious regulation to ensure mutual recognition of civil status documents (including legal gender recognition, marriages and registered partnerships) and their legal effects, in order to reduce discriminatory legal and administrative barriers for citizens who exercise their right to free movement;

86 Calls on the Member States to be vigilant and firm and to impose penalties on public office holders who insult or stigmatise LGBTI people in a public forum;

87. Encourages the EU Member States to support trade unions and employers’ organisations in their efforts to adopt diversity and non-discrimination policies with a focus on LGBTI people;

88. Considers that the authorities of the Member States should facilitate procedures enabling people who have changed sex to have their new gender recognised in official documents; reiterates its condemnation of any legal recognition procedure which imposes sterilisation on transgender people;

89. Deplores the fact that transgender people are still considered mentally ill in the majority of Member States and calls on them to review national mental health catalogues, while ensuring that medically necessary treatment remains available for all trans people;

90. Welcomes the initiative shown by the Commission in pushing for depathologisation of transgender identities in the review of the World Health Organisation’s International Classification of Diseases (ICD); calls on the Commission to intensify efforts to prevent gender variance in childhood from becoming a new ICD diagnosis;

91. Strongly regrets that genital ”normalisation” surgery of intersex infants is widespread, despite not being medically necessary; welcomes, in this regard, the Maltese Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristics Act of April 2015, which bans such surgery on intersex infants and reinforces the principle of self-determination for intersex people, and calls on other states to follow the Maltese example;