– Som stor aktör i en viktig bransch är det viktigt att vi tydligt står upp för en arbetsmiljö där alla känner att de kan vara den de är, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på AcadeMedia i ett pressmeddelande i samband med att hbtq-nätverket presenterades.
Nätverket är ett av de första som startas inom en större svensk koncern. Internationellt, i länder där inte fackförbund tagit rollen av att driva hbtq-frågor, är det vanligare att företag som IBM, Microsoft och CocaCola har aktiva och pådrivande interna nätverk.
AcadeMedias HBTQ-nätverk nås via Facebook och har Charlotte Naversten, PR- och kommunikationsansvarig för Pysslingen Skolor liksom Mikael Lindberg, rektor för NTI-gymnasiet i Sollentuna som kontaktpersoner.
– Nätverket startas av medarbetare, och drivs av medarbetare vilket jag tror är en viktig förutsättning för att det bli bra och verkligen fungera. Samtidigt är det viktigt att vi som företag stödjer det aktivt, det är fullständigt självklart att alla som jobbar hos oss, och alla som väljer våra utbildningar, ska känna sig trygga och uppskattade för den de är. Det här är en del av det arbetet, säger Paula Hammerskog i pressmeddelandet.