I fickan har han en färsk förarlicens som ger honom möjlighet att köra banracing. I bakhuvudet hoppas han på att licensen ska hjälpa honom träffa flera likasinnade.
Nicklas är en snart 40 årig kille från Gällivare som redan från barnsben varit passionerat förälskad i allt med motor.
– Man får en riktig adrenalinkick av att köra riktigt fort men det är inte bara det, säger han när jag ber honom förklara vad som är grejen med bilar, motorer och racing. Det är också bilkarossernas vackra linjer och all den där fascinerande tekniken som finns inuti.
Till en del var det Nicklas storebror som introducerade honom i den bensin och oljedoftande världen.
– Brorsan höll alltid på att skruva på sina mopeder, minns Nicklas. En dag gav han mig en Sachsmotor och sa ” Ta isär den här!”
Att skruva bort allt var lätt men därefter fick den unge mekanikern uppdraget att sätta ihop mopedmotorn igen, en manöver som kom att ta många dagar.
– Det var nog då mitt motorintresse började på allvar.
Brorsan kom att fortsätta tjäna som inspirationskälla när han senare kom att flytta intresset från mopeder till bilar. Nicklas intresserade sig för allt större motordrivna tingestar och nöjde sig inte med vanliga bilar. Nej, ju större desto bättre var parollen och truckar, hjullastare och lastbilar var riktigt spännande, vilket så småningom också kom att påverka hans val av yrkesbana. Idag jobbar Nicklas i Värtahamnen, Stockholm.
Fritiden ägnar han till stor del åt sin nyinköpta pärla, en Audi A3 3,2 Quattro Sportback.
Till det yttre är Audi väldigt lik en vanlig mellanklassbil men under motorhuven döljs en stark sexcylindrig motor på 250 hästkrafter. Tillsammans med fyrhjulsdriften, gör det bilen blixtrande snabb på snart sagt alla underlag. Den nytagna licensen som racingförare ger Nicklas möjlighet att köra med bilen på riktiga tävlingsbanor när Audiklubben ordnar träffar med bankörning.
Att genomgå utbildningen tar en dag. Först hålls en inledande teorikurs om ca fyra timmar som avslutas med ett prov. Här får deltagarna lära sig om de regelverk som gäller på en tävlingsbana. Därefter följer praktiska övningar där deltagarna inte bara lär sig att köra fort utan även att köra säkert.
Trots att Nicklas har licens, lär han inte komma att köra några tävlingar just nu.
– Det kräver alldeles för stora investeringar, till att börja med måste jag ju i så fall köpa en tävlingsbil! Till att börja med ska jag åka på träffar, främst för att träffa likasinnade. Men man vet aldrig i framtiden.
Nicklas är singel. En förhoppning är att nästa pojkvän delar hans intressen.
– I mina tidigare förhållanden har det inte varit så och det blir lätt lite tråkigt. Men han behöver inte kunna allt, huvudsaken är att han är intresserad av att lära sig!