Efter att i första säsongen ha avhandlat en av 90-tales största massmediala fenomen – den tv-sända mordrättegången mot O.J. Simpson – fortsätter säsong två av tv-serien American Crime Story att nysta upp ännu en blodigt sensationell 90-talshändelse: mordet på modeikonen Gianni Versace. Den 15:e juni 1997 blev den världsberömda designern skjuten utanför sitt hem i Miami, av psykopaten och seriemördaren Andrew Cunanan, varefter Versaces pojkvän Antonio D’Amico fann kroppen. 

     Tragedin skakade om både modeindustrin och popkulturen, två världar som Versace hade stärkt banden mellan som få designers innan honom (inte minst genom att året innan sin död ha designat hela garderoben för Michael Jacksons världsturné). Sedan dess har Versace blivit ett trendhelgon hedrat i låtar både av rapstjärnor som Jay-Z och popstjärnor som Bruno Mars. Mordet och historien bakom det har även dryftats i återgivanden på många håll – bland annat två tidigare filmer, The Versace Murder från 1998 och House of Versace från 2013. Men aldrig förr så ambitiöst som i säsong två av American Crime Story, som i Sverige rätt och slätt har fått titeln Mordet på Gianni Versace (premiär på SVT 1:a juli).

     Att ambitionsnivån är den högsta av alla Versace-skildringar anser (såklart) även Édgar Ramírez, som gestaltar Versace i serien – vid sidan av Penélope Cruz som designerns syster Donatella Versace (idag Versaces chefsdesigner), Ricky Martin som Versaces pojkvän Antonio D’Amico, och Darren Criss som Gianni Versaces mördare Andrew Cunanan. Men både tv-skribenter och fans instämmer, där Ramirez slående likhet med designern har kommenterats gång på gång. Och maximal hänsyn har tagits både till de inblandade individerna och autenticiteten i relationerna mellan dem, menar Ramirez – som QX träffar i LA med hans manliga medskådespelare (TYVÄRR inte kween Penélope).

     – Jag talar för alla inblandade när jag säger att vi ville genomföra det här projektet på ett så hänsynsfullt sätt som möjligt. Och jag har porträtterat verkliga karaktärer förr, som i flera fall har varit banbrytare. Och även om denna gestaltning liksom de tidigare handlar om en målning snarare än om ett fotografi, så är det här en så organisk skildring. Kanske delvis för att vi alla, på ett eller annat sätt, är så länkade till Versace som modehus, på grund av den kultur som det har skapat. 

     Vi befinner oss på lyxhotellet Langham Huntington i Pasadena utanför Los Angeles, där den svindlande excessen i allt från inredning till trädgårdar känns passande för ett samtal om Versace. 41-årige Ramirez – som innan sin skådespelarkarriär arbetade som politisk journalist i Venezuela – talar lika yvigt som skarpt analytiskt om Versaces avtryck i vår tid.

      – Mycket av den kultur som vi lever i idag är formade av Gianni Versaces banbrytande verkningar, på gott och ont. Jag som skådespelare skulle inte sitta på första raden under en modevisning om det inte vore för den sammanblandning av mode och kändisskap som han stod för. Ursprunget av det vi menar med bling kommer från Versace. Han var den första riktiga kändisdesignern på global nivå, även om han själv inte levde primärt som kändis. Han arrangerade dessa stora glamourösa fester mest som inspiration. Själv gick han till sängs relativt tidigt, och vaknade relativt tidigt, som de flesta produktiva kreatörer gör. 

     Just Versaces sängvanor har popstjärnan och skådespelaren Ricky Martin lagt särskild vikt vid i gestaltningen av designerns pojkvän Antonio D’Amico. Däribland parets öppna relation.

     – Det är en öppenhet jag själv tror på, så det var väldigt lätt för mig att kliva in i den här karaktären. Och vi ville skildra det högst naturliga i att ha en öppen relation, eftersom det är så många par lever idag. Gianni och Antonio hade en nivå av förtrolighet mellan varandra som gjorde att de kunde leka med elden på det sättet. Och det är något som jag beundrar och uppskattar. 

     Ricky Martin kan även relatera grad till komma ut-aspekterna av parets relation, fast på ett sätt som lyfter fram många smärtsamma minnen. Under större delen av sin karriär var Ricky Martin långt inne i garderoben – först 2010 kom han ut (Livin’ la vida Loca kom ut 1999…).

      – Ett av de starkaste skälen till att jag hoppade in i det här projektet var skildringen av orättvisor och homofobi. På 90-talet gömde jag mina pojkvänner. Det var väldigt egoistiskt och självcentrerat av mig och jag brydde mig inte om hur de mådde av det. När jag väl kom ut var det fantastiskt. Så det är väldigt viktigt och vackert för mig att bira till att man pratar om det här ämnet idag. 

     Ricky Martin blir tårögd när han talar om garderobstiden.

     – Varför kom jag inte ut tidigare? Den frågan ställde jag mig.

     Darren Criss har sannolikt betydligt längre mellan sig själv och sin karaktär, då det gäller en seriemördare. Men att frammana medkänsla var ändå avgörande för en trovärdig tolkning av den extravagante Andrew Cunanan, som månaderna innan Gianni Versace hade mördat åtminstone fyra andra män. Utan empati blir det ointressant för tittarna, menar Darren Criss.

     – Empati är mitt yrke. Det är vad jag sysslar med, både som person och i mitt yrke som skådespelare. Jag kan inte ta mig an Andrew och enbart se honom som ett monster, även om han helt uppenbart gjorde monstruösa saker. Och det här är ingen Bond-film, där jag bara spelar skurken, då man ändå inte bryr sig. Roller griper tag i en först när man bryr sig om personerna i fråga.

     Och en gripande gestaltning av den svårt störde, men charmerande psykopaten Cunanan – som själv var gay – har Darren Criss lyckats med enligt kritikerna. Särdeles verklighetsnära blev det för Criss själv då han spelade in mordscenen vid Versaces hus i Miami Beach. En upplevelse som han – visserligen med ett uppspelt leende – beskriver som ”extremt skrämmande”.

     – Det finns en sådan dikotomi inbäddad i den platsen, i de trapporna upp till husets port. Det representerar så mycket. Man ser Versace-emblemet på allting. Det är en symbol för det som Versace stod för. Och på samma gång är det bara ett hus, och bara trappor. Men samma trappor som var dränkta i hans blod. Och där jag i tv-serien spatserar fram i samma kläder som Andrew Cunanan hade, och därmed återskapar det som hände. Ja, det är skrämmande.

Erik Augustin Palm

Mordet på Gianni Versace har svensk premiär på SVT kl. 21.00 söndagen 

den 1 juli.