Här har ni den ultimata ABBA-listan!
39 QX-läsande fans har sagt sitt om den legendariska gruppens låtkatalog, från första People Need Love (1972) till I Still Have Faith In You & Don´t Shut Me Down (2021). Senaste singeln Just a Notion hade inte släppts vid tiden för omröstningen och är därför inte med.
QX bad alltså 39 väldigt ABBA-uppskattande personer att skriva ner sina 20 favoritlåtar med den svenska supergruppen och ranka dessa. Ettan fick 20 poäng, tvåan 19 och så vidare.
Fjorton låtar ur gruppens skatt hamnade inte på någons lista och kom på en gemensam jumboplats. Om två låtar fick samma poängantal hamnade den låt som fått röster av flest personer högre.

Här är de 39 jurymedlemmarna och deras personliga etta: 

Carl Magnus Palm, författare och ABBA-expert (The Winner Takes It All)
Anders Pihlblad,
journlist TV4 (The Winner Takes It All)
Anna Charlotta Gunnarson
, frilansjournalist, författare & musiker (Eagle)
Calle Norlén
, manusförfattare, (The winner takes it all)
Andi Johansson
, platschef (Lay All Your Love On Me)
Ken Olausson
, konsultchef (Lay All Your Love On Me)
Lars Gårdfeldt
, präst (Don´t Shut Me Down)
Mathias Holmgren
, artist/föreläsare (When All Is Said And Done)
Mattias Johansson
, sektionschef (The Day Before You Came)
Peter Knutson
, fotograf (Dancing Queen)
Arne Sjögren
, resekonsult (Lay All Your Love On Me)
Anna-Karin Bärjed,
Senior Projektledare (The Day Before You Came)
Anders Wallner,
polis (As Good As New)
Uffe Carlsson
säljare/crew (One Man, One Woman)
Linda Sonnvik
låtskrivare/musikproducent (Kisses of Fire)
Niclas Blyh
, grafisk designer (The Visitors)
Maria Niklasson,
redovisningschef (Does Your Mother Know)
Tom Andersson
, administratör (Does Your Mother Know)
Emil Löfström,
frisör/poddprofil (The Winner Takes it All)
Helena Jönsson
, utbildare (Kisses of Fire)
Lars Stenmark
, administratör (Angeleyes)
Kris Boswell,
journalist (The Visitors)
Håkan Lindstam,
bussförare (The Winner Takes it All)
Juha Piik
, showande servitör (SOS)
Richard Rille Hante,
event & kontorsansvarig (The Winner Takes it All)
Anna Stenvinkel,
generalsekreterare (Dancing Queen)
Mia-Maria Back,
Music Strategy Coordinator (The Winner Takes it All)
Magnus EA Wallner,
militärregionläkare (The Winner Takes it All)
Ronny Larsson
, journalist (Dancing Queen)
Anders Öhrman
, journalist (I Wonder)
Pekka Heino
, journalist (I Wonder)
Per Johansson
, tv-producent, (When I Kissed the Teacher)
Peter Ludvigsson
, sjuksköterska (Dance While the Music Still Goes on)
Camilla Öhrman
, fritidsledare (If it Wasn’t For the Nights)
Trent Nickson
, IT-konsult (If It Wasn’t For the Nights)
Fredrik Ralstrand
, journalist (Dancing Queen)
Håkan Svensson
, flygsteward (Waterloo)
Michael Anderquim
, butikssäljare och sommelier (SOS)
Rickard Söderberg
, artist/debattör (As Good As New)

Så, det var teknikaliteterna.
Vidare till resultatet!

25. Money Money Money (Arrival, 1976) 125 p.

Lars Gårdfeldt: Texten är en genial feministisk analys av hur det är att leva som kvinna i patriarkatet. Frida inleder texten med: ”I work all night, I work all day to pay the bills I have to pay […]And still there never seems to be a single penny left for me”. Sedan följer resten av vers ett där kvinnan i texten ser en rik man som enda lösningen till en anständig försörjning, för att sedan följas av andra versen där den enda biljetten till ett bättre liv för en kvinna är att vinna på spel ”So I must leave, I have to go, to Las Vegas or Monaco. And win a fortune, win a game, my life will never be the same”. Besläktade feministiska analyser/låttexter finns i Hey, hey Helen från 1975 (om en kvinna som hellre skiljer sig och lever fattigt än att stanna kvar hos en dålig man) och i So Long (om en kvinna som vägrar låta sig köpas av en mans rikedom och status, utan hellre lever ensam). Det politiska temat i dessa texter är synnerligen intressanta, med tanke på hur ABBA bespottades av den samtida proggrörelsen under 1970-talet, som dröp av patriarkala (ned-)värderingar av kvinnor och av bögar.

24. When I Kissed The Teacher (Arrival, 1976) 125 p.

Per Johansson: Att den här pärlan inte blev en singel är den största ABBA-gåtan genom tiderna.
Michael Anderquim: Underskattad pärla som borde blivit en större hit.

23. Thank You For the Music (The Album, 1977) 129 p.

Fredrik Ralstrand: För alla oss som älskar musik är texten av stor betydelse. Tack!
Peter Knutson: Ren glädje, man kan inte låta bli att sjunga med.

22. Does Your Mother Know (Voulez-Vous, 1979) 133 p.

Maria Niklasson: Får mig alltid på bra humör! Det fantastiska introt, riffet… allt!
Niclas Blyh: Ett odödligt intro med en bas-hook att dö för.

21. Mamma Mia! (ABBA, 1975) 134 p.

Anna Charlotta Gunnarson: Mitt 70-tal i en liten ask. Trallvänligt popguld i skenbart enkel förpackning.
Pekka Heino: Det var alldeles nyligen jag blev uppmärksammad på det genialiska i att, när refrängen kommer, så blir arrangemanget avskalat, i stället för tvärtom.
Anders Pihlblad: Nej, jag ställer inte upp på karaoke. Absolut inte. Mamma Mia? Okej då…

20. Angeleyes (Voulez-Vous, 1979) 142 p.

Linda Sonnvik: Kompositionen i vad som på ytan kan ge skenet av en trallvänlig poplåt är mästerlig. Dramaturgin i melodin och texten får mig att känna mig försmådd och bitterljuvt euforisk på samma gång.
Lars Stenmark: Den här går verkligen rakt in i hjärtat på mig. Min ”numero uno”.

19. Take a Chance On Me (The Album, 1977) 143 p.

Anders Pihlblad: Episk video. Och Erasures remake kommer jag alltid att älska.
Lars Stenmark: Den kanske mest klassiska och mest hooktäta ABBA-hiten av alla listettor. Den starka sammansättningen av verserna, den sköna bryggan som byter skepnad och tonart med Agnethas stämband som instrument.
Ken Olausson: Har en av de mest klassiska låtstarterna i hela ABBA-katalogen plus den absolut mest odödliga videon av dem alla…OCH två grymma Erasure och A-Teens covers.

18. The Visitors (The Visitors, 1981) 144 p.

Calle Norlén: Ljuvlig synthdisco om allt från schizofreni till Sovjet. Ångest man vill dansa till.
Anders Pihlblad: Många har missat allvaret i låten. Kalla kriget pågick och Björn Ulvaeus funderar i texten över hur sovjetiska dissidenter kunde känna det när KGB plötsligt knackade på dörren.
Uffe Carlsson: Suggestiv, med en allvarlig underton, och så aktuell även idag.

17. Voulez-Vous (Voulez-Vous, 1979) 145 p.

 

Michael Anderquim: Den här räddar vilket party som helst!
Lars Stenmark: Tvära hooks, catchiga rader med tonartshöjningar, unika bryggor och en förförisk bild av mer lågmälda toner till en traditionell disco-bpm med en sexig text som passar in i den flörtiga och frigjorda disco-genren.

16. Eagle (The Album, 1977) 157 p.

Anna Charlotta Gunnarson: Fulländad komposition. Musik, text och röster vävs samman i ett eget universum.
Calle Norlén: Suget! Flummet! ABBA röker på.
Linda SonnvikEagle är ovanligt befriad från ABBA:s klassiska temposkiftningar, men här behövs inga krusiduller. Mäktig.

15. The Name of the Game (The Album, 1977) 159 p.

Calle Norlén: Så ursnyggt uppbyggd att man blir förbannad.
Arne Sjögren: Popperfektion.

14. I’ve Been Waiting For You (ABBA, 1975) 159 p.

Anders Wallner: Den ultimata kärleksballaden. Den har blivit extra personlig för mig med åren eftersom den handlar om att träffa någon lite senare i livet, någon man väntat på.
Anna Karin Bärjed: En av de vackraste melodierna de skrivit. Den bärs upp av Agnethas röst som växlar mellan flickigt drömmande och nästan desperata utbrott av längtan.

13. Summer Night City (Greatest Hits Vol. 2, 1979) 173 p.

Anna Karin Bärjed: Soundet är så fräckt, så sensuellt. Jag älskar det! Det dryper desperation och svettig sommarnatt. Som ett euforiskt dansgolv där allt kan hända! Visst sjunger de ”fucking in the moonlight” i fadeouten?
Richard Hante: Ändå lite sjukt att det här är en av endast FYRA ettor i Sverige! Ring Ring på svenska (!), Dancing Queen, denna och så nya Don’t Shut Me Down!

12. Kisses of Fire (Voulez-Vous, 1979) 189 p.

Helena Jönsson: Har alltid varit min nummer 1. Den har en ljuv start, alla tror den är en ballad, och sen – boom! Överraskningsmomentet när första refrängen kommer är underbart. En superstark melodi och passionerad text, och man bara måste dansa.
Lars Stenmark: Tydliga influenser från The Bee Gees, som var en av de som delvis konkurrerade om samma fans i samma genre under en period.
Rickard Söderberg: Ett lyckopiller som tangerar dansband, på bästa tänkbara sätt.

11. One of Us (The Visitors, 1981) 220 p.

Peter Knutson: Låten betydde så mycket för mig när jag var olyckligt förälskad i min bästa killkompis.
Linda Sonnvik: Redan som barn, lyckligt ovetandes om framtida uppbrott, rev och slet vemodet i den här i mig.
Ronny Larsson: Pandoras cover fick mig att älska originalet ännu mer. En ljuvligt vemodig och pricksäker text.

10. Don’t Shut Me Down (Voyage, 2021) 224 p.

Per Johansson: Så värdig comeback som kan ha en av de bästa ABBA-texterna någonsin.
Helena Stenvinkel: Jag har redan grinat oräkneliga gånger till denna – trots att den bara funnits några veckor.
Pekka Heino: De låter precis lika bra som förr. För mig är denna total och oförblommerad lycka.
Peter Knutson: Jag har aldrig lyssnat så mycket på en och samma låt någonsin på så kort tid och har nästan blivit hjärntvättad eftersom det första som händer när jag vaknar är att jag har texten i huvudet. Men den är speciell eftersom jag tycker den har så många olika ABBA-låtar i sig.

9. If it Wasn’t For the Nights (Voulez-Vous, 1979) 232 p.

Per Johansson: Ett lyckopiller deluxe.
Carl Magnus Palm: Discoinfluenser filtrerat genom ABBA-soundet, energisk stämsång från Agnetha och Frida som inte liknar något annat.
Calle Norlén: Lyckan när jag fick klämma in den i Mamma Mia – the party.
Anders Öhrman: Kan man ha lyssnat på en låt 1000 gånger? Är det fysiskt möjligt? Isåfall har jag nog gjort det. Jag älskar den här, världens gladaste, lätt-mimigaste och peppande låt. Hur man än mår så är den alltid rätt. ”I got my business to help me through the day, People I must write to, bills I must pay”.

8. Lay All Your Love On Me (Super Trouper, 1980) 274 p.

Ken: Mamma Mia-musikalens (och filmens) absolut sexigaste och bästa stund är samtidigt ett stycke oöverträffat episk pop-disco och en sann ABBA-klassiker.

Tom Andersson: Jag ser mig själv på ett dansgolv dansandes och sjungandes för full hals samtidigt som jag trånar efter en snygg kille.
Anders Wallner: Jag trodde länge att de sjöng ”I was in jail just before we met”… En av de ultimata danslåtarna!

7. As Good as New (Voulez-Vous, 1979) 276 p.

Mattias Johansson: En av få gånger Björn och Benny använt sig av tonartshöjning!
Rickard Söderberg: Bästa disco-låten ever, komplett med en höjning som slår alla schlagers genom historien. Typ.
Michael Anderquim: ABBA i disco-rokoko. Stråkarna är magnifika och bjuder in till pudrade peruker och krinoliner, långt innan Madonna gjorde sitt berömda Vogue-nummer på MTV-galan 1990.

6. When All is Said and Done (The Visitors, 1981) 296 p.


Carl Magnus Palm: Frida laddar sin sång med sorg, smärta och hetta efter uppbrottet från Benny. Borde ha varit en singel.
Anders Wallner: En av de finaste – och mest mogna – i sångskatten. Inspirerad av Benny och Fridas skilsmässa, men kunde lika gärna handla om ABBA:s egen ”paus”.
Mathias Holmgren: Det krävs rätt mycket för att peta ner The Winner Takes it All från förstaplatsen, men Fridas sorgsna och samtidigt lite likgiltiga röst över ett kraschat förhållande på äldre dar, är stor pop med en text som skär och känns rakt in. Stor vuxenpop.
Pekka Heino: Fridas inlevelse i denna ”moget-par-gör-upp-och-gör-slut” är outstanding!

5. Knowing Me Knowing You (Arrival, 1976) 321 p.

Peter Ludvigsson: En optimal göra-slut-låt med vansinnigt snygg text.
Anna Charlotta Gunnarson: Anni-Frid i sitt mörkaste esse. Suggestiv produktion som bygger upp storyn likt ett tv-drama. Vi är där, vi lider med henne.
Calle Norlén: ABBA goes Scener ur ett äktenskap.

4. The Day Before You Came (The Singles: The First Ten Years, 1982) 330 p.

Anna Charlotta Gunnarson: Briljant med en vemodigt hoppfull, rafflande och vardaglig melodi. Kunde vara en film med Jessica Lange.
Magnus EA Wallner: Den vardagliga redogörelsen, den medvetet nedskalade sången, tillsammans med melodin som driver vidare i varje takt och en känsla av att inte veta om det som ska komma är bra eller dåligt.
Calle Norlén: Ödesmättad poesi. Ett diskret mästerverk.

3. Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight) (Greatest Hits Vol. 2, 1979) 373 poäng.

Pekka Heino: Jag minns att jag dansade till den här på en klassfest och en tjejkompis sa ”Ja, den är väl bra…för att vara ABBA”. Jag höll på att lappa till henne.
Helena Jönsson: Det här handlar inte om tuggummipop, det gör det aldrig med ABBA. Det här är desperation i sin allra ädlaste popform.
Lars Gårdfeldt: En underbar partylåt. Men det märks att den är skriven av två heterosnubbar. ”Gimme, Gimme, Gimme a man after midnight”. Vem tusan orkar vänta till EFTER midnatt. Gimme, Gimme, Gimme en karl, NU!
Calle Norlén: Elegant power-passning till Donna Summers Hot stuff.

2. Dancing Queen (Arrival, 1976) 378 poäng.

Fredrik Ralstrand: Sönderspelad, en ABBA- klyscha och så fantastiskt bra!
Anna Karin Bärjed: Texten om den enorma frihetskänslan denna 17-åriga queen känner när hen äntligen får kliva ut på dansgolvet känns tidlös och universell.
Anders Pihlblad: Det är omöjligt att lämna dansgolvet när den spelas – vi blir alla ”dancing queens”. Björn Ulvaeus berättade för mig om den stolthet han känner över bandet mellan ABBA och gayrörelsen, och över att Dancing Queen blivit något av ett anthem. Och visst är det kul att Abba framförde låten inför Kungen och Silvia kort tid innan hon blev hans Queen?
Ronny Larsson: Det går inte att värja sig när introt drar igång. Detta är en av tidernas bästa poplåtar!

1. The Winner Takes it All (Super Trouper, 1980).

Överlägsen vinnare med 507 poäng, hela 129 poäng mer än tvåan! The Winner takes it all hade från början titeln The Story of my life och är inte bara etta på vår lista utan röstades redan 1999 fram till Storbritanniens favoritlåt med ABBA. Låten släpptes den 21 juli 1980 och är ABBA:s åttonde singel att toppa Englandslistan där den låg etta i två veckor. Den tog sig dessutom in på topp 10 i 19 länder runt om i världen (bl.a. 2:a i Sverige och 8:a i USA).
Många trodde att låten handlade om Agnetha och Björn som låg i skilsmässa när låten släpptes, men Björn ska ha dementerat det och sagt att det inte fanns någon vinnare i deras skilsmässa.

När musikalen Mamma Mia sattes upp i Sverige hade sången fått en svensk text av Niklas Strömstedt, med titeln Vinnaren tar allt (”Och vinnaren tar allt, I skuggan är det kallt, Förloraren får stå, ensam och se på”).  Alla utom fem personer hade på sin topp 20-lista. Hela åtta av dem hade den som sin nummer 1.

Carl-Magnus Palm: Grundkurs i pop när den är som bäst:  Två melodi- slingor repeteras genom hela låten, ändå blir det aldrig tråkigt – och Agnetha sjunger gudomligt.
Pekka Heino:  Agnethas insats här förtjänar en Oscar.
Linda Sonnvik: Låten skapades under tiden för parens uppbrott och Björn har berättat att han skrev den berusad: ”När jag kom till ’The Gods may throw their dice’ var flaskan tom”, har han berättat. Agnetha sjöng ut sin smärta i studion kort därefter.
Mia Maria Back: Jag är född på tidigt 80-tal och har växt upp med låten, och alltmedan jag blivit äldre, fått erfarenheter och nya sätt att se på världen har jag alltid kunnat lyssna på The Winner Takes It All. Oavsett var jag befinner mig i livet har jag hört nya nyanser och en andra vinklar i texten. Magi!
Michael Anderquim: En av Agnethas finest moments, en tidlös klassiker.
Anna Charlotta Gunnarson: Hur känns det månntro när du kysser mig?” sjunger Fältskog i sin egen Är du som han några år tidigare. Raderna återvinns när gruppen skilsmässobriljerar.
Calle Norlén: Utomplanetariskt magisk, så det är kanske inte så märkligt att man aldrig tröttnar.
Richard Hante: Texten gör ONT. Agnethas röst. Bara vetskapen att hon och Björn nyss skilt sig då den spelades in… Och de svävande körerna är inte ostiga – bara änglalika.

..och här är de resterande 79 låtarna och deras placeringar:

26. Under Attack
27. Fernando
28. Slipping Through My Fingers
29. Super Trouper
30. SOS
31. Head Over Heals
32. Happy New Year
33. My Love, My Life
34. I Still Have Faith In You
35. I Wonder (Departure)
36. Waterloo
37. Chiquitita
38. That´s Me
39. Our Last Summer
40. Me and I
41. Like an Angel Passing Through My Room
42. Dance (While The Music Still Goes On)
43. Tiger
44. One Man, One Woman
45. Should I Laugh Or Cry
46. Hasta Mañana
47. Ring Ring
48. I´m a Marionette
49. I Let The Music Speak
50. Move On
51. Honey Honey
52. Disillusion
53. Lovers (Live a Little Longer)
54. So Long
55. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do
56. My Mama Said
57. Rock Me
58. I Have a Dream
59. I Am The City
60. The Way Old Friends Do
61. On and On and On
62. Cassandra
63. Bang-A-Boomerang
64. The King Has Lost His Crown
65. Hey, Hey Helen
66. Dreamworld
67. Soldiers
68. Dum Dum Diddle
69. I´m Still Alive
70. Arrival
71. Two For The Price of One, Why Did It Have To Be Me
73. Andante, Andante
74. He is Your Brother
75. People Need Love
76. Watch Out & Another Town, Another Train
78. Intermezzo No 1 & Lovelight
80. Elaine
81. Hole In Your Soul , The Piper, & Put On Your White Sombrero
84. Happy Hawaii
85. Medley: Pick a Bale of Cotton/On Top Of Old Smokey/Midnight Special, Tropical Loveland
87. Me and Bobbys Brother
88. Crazy World, Gonna Sing My Love Song, & I am Just a Girl
91. From a Twinkling Star To a Passing Angel, I Saw It In The Mirror, King Kong Song, Love Is´nt Easy But It Sure is Hard Enough, Man In The Middle, Merry Go Round, Nina Pretty Ballerina, Rock´N´Roll Band, Santa Rosa, She´s My Kind Of Girl, Sitting In The Palmtree, Suzy Hang Around, What About Livingstone & You Owe Me One.
= 104 låtar