Okej, våtmarks-folket intog än en gång en stor tv-sändning och försökte ta över. Men nej, det rubbade inte Queen Loreen.
Den återvändande ESC-vinnaren säkrade än en gång en finalplats.

Så här: Det finns en Mello-tid innan Tattoo och en efter.
För den ribba som Loreen tillsammans med ljusmästaren Tobias Rylander, bildproducenten Robin Hofvander och med SVT:s Sasha Jean Baptiste, satt kommer att bli tuff att överträffa framöver. Från bildruta ett flyttas vi in i ett sandtäckt universum där Loreen är den självutnämnda drottningen och sen går inte att slita blicken från de tre minuterna då hon står på scenen. Hennes närvaro är hypnotiserande när hon poserar mellan de två LED-väggarna och ställer skåp med sitt performance.
Sverige var helt med på noterna och vår älskade Eurovision-vinnare seglade självsäkert och självklart vidare mot finalen.

Finalen är om två veckor, men det känns som att vi kan hoppa över både semifinal (rövigare uppställning än någonsin), och upptakten. För det finns inget i år som kan hota att Loreen tar sin andra seger.
Ja, Markus och Martinus kommer att vara där i toppen, Maria Sur och Jon-Henrik med sina EDM-polare är topp5 också, men de kommer slåss om smulorna när de utländska jurygrupperna högpoängsgödslat Loreen. Och till skillnad från i fjol kommer folket gå på samma linje. Loreen kommer att åka till Liverpool.

Europa har redan sänkt oddsen på att vi ska vinna hela tjottaballongen i maj och en svensk Eurovision-vinst nu bara är värd 2.5 ggr pengarna. Hisnande såklart. Men så självklart är det: Loreens nummer har gjort intryck på fler än oss och det är helt otänkbart att det slutar på något annat sätt.

Självklart är det helt rätt att Loreen är storfavorit. Hennes nummer är som sagt outstanding, men det är hela hennes väsen, hennes magiska röst och det faktum att Tattoo har en snygg melodisk look, men också ett driv, som gör den oemotståndlig. Det är med andra ord en perfekt uppföljare till låten som ingen trodde att det gick att följa upp: Euphoria. När den kom såg hitlandskapet lite annorlunda ut och när vi nu får 2.0 är det med 2023 års ljudbild. Och det är genialt gjort.

Men vi släpper Loreen ett litet tag.
Precis som 2012 tog hon med sig ett hårdrocksgäng till final.
Vilken spännande omröstning det blev när Smashed Into Pieces, som QX Schlagerprofiler tippade igår, gick till final!
Jag älskar det här momentet i år när olika bidrag åker upp och ner. i resultattabellen. Rocken har haft lite otur i Melodifestivalen, men nu lossnade det äntligen. Smashed Into Pieces Six Feet Under tog tittarna med storm och säkrade sin finalplats före Kiana.

Fina Kiana! Vilken genombrott för den nyblivna 16-åringen! I en Det gör ont-liknande klänning kickade hon sig till semifinal med sin Zara Larsson-poppiga Where Did You Go. Hon kommer krossa i semin nästa vecka, och få en hit nu när låtarna släpps på Spotify i natt.

Mariettes One Day blev tack ock lov fyra och slog Axel Schylström med en poäng! Heja Mariette! Låten förtjänar det, och nu finns chansen att byta bort de bleka kläderna (Blink. Blink).

Snöpligt för Axel, men han hade nog inte räknat med en finalplats och har ju goda chanser att nå finalen ändå med THEOZ som tävlar i semin nästa vecka. Ut åkte Signe & Hjördis sommarvisa Edelweiss och Emil Henrohns låtsaslåt Mera Mera Mera.

Slutligen: Carola: Fan vad härligt med den mäktiga Främling-allsången!
Men varför drog man proppen ur festen precis när den kommit igång genom att göra Fångad av en stormvind till nån slags upphackad gospel? Herregud. Bygg! Folk var ju på partyhumör under Helene Fischer-versionen av Evighet.
Men vad fint med programledaren från 1983, Bibi Johns, som hälsade till Carola! För en gammal schlagerbög som mången gång sett ögonblicket då Carola råkade smeta av sitt läppstift på Bibis krage efter vinnarkramen var detta så lyxigt.