När Westlife firar 25 år med ny musik och en stor jubileumsturné saknas en av gruppens mest älskade röster.
Mark Feehily har nämligen meddelat att han fortfarande inte är frisk nog för att återvända till scenen efter flera år av allvarliga hälsoproblem.
Den 46-årige irländaren, som kom ut som homosexuell 2005, tog en paus från bandet redan 2024 efter vad han själv beskrev som tre och ett halvt år av återkommande sjukdomar och operationer. Bland annat drabbades han av en svår blodförgiftning (sepsis), lunginflammation och genomgick en större bråckoperation med komplikationer. Han har också behövt flera operationer under de senaste åren.
Någon uppgift om att Feehily skulle ha varit dödssjuk har däremot aldrig kommit fram. Däremot har sepsis varit det mest allvarliga av hans sjukdomstillstånd, ett potentiellt livshotande tillstånd om det inte behandlas snabbt – men både han och bandet har konsekvent beskrivit det som en lång och utdragen återhämtning snarare än en obotlig sjukdom.
När Westlife presenterade sina 25-årsplaner förklarade de att Feehily inte kommer att delta i jubileumskonserterna, men betonade samtidigt att han fortfarande är en fullvärdig medlem i gruppen och att de hoppas få tillbaka honom när han är redo. På den nya musiken hörs hans röst fortfarande.
Bandkamraterna har också varit tydliga med att dörren står öppen.
– Mark är okej. Han tar ett steg tillbaka just nu. Han är med på den nya musiken, men inte på den här turnén. Han skickar sin kärlek till fansen, sa Shane Filan nyligen.
I en färsk intervju inför 25-årsfirandet säger de också att ”dörren alltid står öppen” för Feehily och att de hoppas få se honom tillbaka på scen när hälsan tillåter det.
Mark är sedan 2019 förlovad med partnern Cailean O’Neill. Paret har dessutom en dotter tillsammans, född samma år.
Westlife genomför därför sitt 25-årsfirande som trio med Shane Filan, Kian Egan och Nicky Byrne, samtidigt som de understryker att Mark Feehily fortfarande är en del av bandets framtid när han själv känner sig redo.
Fre 20 nov Avicii
Ons 16 juni Scaninavium
Westlifes största hits
Westlife har haft otroliga 14 förstaplaceringar på den brittiska singellistan. Deras största och mest ikoniska hits genom åren inkluderar:
Uptown Girl – Deras mest sålda chart-singel någonsin, en upptemphit som släpptes 2001 och blev en stor publikfavorit.
Flying Without Wings – En tidlös ballad och en av deras mest streamade och älskade låtar.
My Love – Släpptes år 2000 och är en av deras mest strömmade låtar.
Swear It Again – Deras allra första debutsingel från 1999 som tog sig direkt till förstaplatsen i både Storbritannien och Irland.
You Raise Me Up – En storslagen cover som blev en jättehit 2005.
If I Let You Go – En klassisk och lugn 90-talsballad från 1999.
I Have A Dream/Seasons in the Sun – En dubbel A-sida och två coverversioner till priset av en. Westlife fick den officiella julettan 1999 och blev därmed också det första listettan under 2000-talet.
Uppdaterad 2026-06-28