Han är mannen bakom Melodifestivallåtar som bl.a. ”Undo”, ”Popular”, ”Bada Nakna” och nu senast ”Party Voice”. Dessutom skrev han musiken till musikalen Livet är en schlager. Nu är han aktuell med låtarna till Så som i himmelen som har premiär som musikal ikväll på Oscarsteatern i Stockholm. I huvudrollen ser vi bland andra Malena Ernman, till vilken Fredrik även skrev ”La Voix” för till Melodifestovalen.

Vi kollade läget med Fredrik så här timmarna innan.

Ikväll är det dags Fredrik, hur känns det? 

– Det känns jättebra, vi hade ett bra genrep igår och det var härligt att ha både Kungen och Drottningen på besök.

Oj, det var flott. Vet du vad de tyckte?

– Ja, jag träffade dem efteråt och de var så nöjda. De sa att de tyckte den var väldigt, väldigt bra. Och det kändes ju skönt, det är inte varje dag man får beröm av Kungen och Drottningen.

 Hur många låtar har du knåpat ihop till musikalen? 

– Det är 31 musikpunkter i musikalen varav 22 låtar.

Oj! Några låtar eller något musikstycke du är extra nöjd med? 

– Jag är väldigt förtjust i ett fioltema som Daniel (spelad av Philip Jalmelid) har i början när han står på en äng, stycket kallas just ”Så som i himmelen”. Sen gillar jag ju ”Den tid jag har” som ligger ute på nätet redan.

Skriver du både text och musik?

– Jag har skrivit en hel del text, men framför allt är det ju musiken jag skrivit, Karin Pollack är ju textförfattare och har skrivit mer text än jag.

Hur lång tid har det tagit?

– Ungefär två år, jag har ju involverat mig en hel del i manusarbetet också utifrån ett musikintresse och kommit med förslag på var det skulle passa med musik. Jag vill ju helst att musiken ska ersätta det som sägs så att det inte blir en upprepning av det som redan sagts. Låtarna ska ta handlingen framåt.

Vad har varit svårast? 

– Hm, jag vet inte om det är något som varit speciellt svårt. Musiken har inte varit svår att skriva, den kommer väldigt naturligt till mig. Det har bara varit roligt. Ibland kan man väl tänka att när man skriver för en sån här stor uppsättning så kommer allt bedömas, tyckas till om och recenseras överallt men så är det ju när man jobbar i det offentliga. Man får försöka stänga ute såna tankar och jobba med hjärtat istället.

”Gabriellas sång” blev ju en enorm hit från filmen, känner du prestationsångest över att skriva en liknande? 

– Nej, det gör jag inte. Jag tror inte att man kan få den sortens hits med den sortens låtar idag. Den tiden är förbi. Och det går inte att överträffa en låt som folk hört förut, men jag tycker ”Gabriellas sång” smälter ihop fint med de övriga och det är en av de bästa låtarna jag vet. Den har en härlig plats i musikalen.

Hur många låtar hamnade på klippgolvet? 

– Massor. Jag skrev dubbelt så många låtar, och jag lyssnade faktiskt härom dagen på de som inte kom med och de är inte alls sämre än de som kom med, det handlar mer om att de ska passa in på olika ställen. Så det blir inga problem att göra en till musikal (skrattar).

Vad är du mest nervös för ikväll?

– Vi har haft fina genrep och det känns bra, så det ska väl vara om nån dator pajar, för även om vi har levande orkester så är det ju datorer inblandade… Och de kan ju alltid vara lite struliga.

Hur ser framtiden ut, har du något spännande i pipelinen?

– Ja, jag har två stora projekt på gång, men inget jag kan berätta än. Men jag gillar att ha mycket att göra. Vara ledig är inte min grej.

Din egen solokarriär då, ingen comeback planerad?

– Haha! Den avslutades för tio år sedan, så nej, ingen comeback för mig, de enda som hör mig sjunga idag är min man och kanske grannarna när jag sjunger i duschen.