Homoekonomi

Under en tid har den amerikanska gayrörelsen med den mycket professionella aktionsgruppen The Stop Dr Laura Campaign i spetsen, agerat för att få stopp på Laura Schlessinger TV-show. Vapnet man väljer är att få bort den ekonomiska basen för showen.
Schlessinger agerar sex och samlevnadsrådgivare, men har till skillnad från de flesta av hennes ”kollegor” en mycket negativ syn på samkönade relationer, något hon inte sticker under stol med. Hon kallar bland annat homosexuella ett ”biologiskt misstag”. I hennes TV-show ger hon i program efter program uttryck för sin negativa syn på bögar, lesbiska och transpersoner.

Gayrörelsen i USA arbetar nu hårt på att få bort annonsörer från ”Dr Laura”-programmet och det ser ut som man lyckas.
Bland annat följande företag har dragit sig tillbaks som annonsörer i samband med hennes TV-show:
Procter & Gamble, Xerox, Geico, SkyTel, ToysRUs.com, United Airlines, AT&T, American Express, Kraft, Amica Insurance, TCF Bank, BoxLot.com, More.com och Sears.

Senast i raden av företag som hoppar av är Saab. I ett uttalande i samband med att företaget drar tillbaks sina annonser säger Don Chasins, styrelseordförande för SaabUSA att mediaförmedlarna instruerats att dra tillbaks alla annonser och inte boka upp ny plats.
– Saab har en viktig publik och kundbas bland bögar och lesbiska och det är absolut inte vår avsikt att kränka denna grupp genom att det ser ut som att vi ger stöd till Dr Lauras åsikter, säger han i uttalandet.

Dr Laura produceras av Paramount Pictures. Följ kampanjen på The Stop Dr Laura Campaigns hemsida.

http://www.StopDrLaura.com/

Publicerad: 2000-08-24 11:10:49