Homoimage säljer bil

Elisabeth Ohlson har tagit lätt skämtsamma bilder där hon driver med den gamla tidens bilreklam med våp som sitter på motorhuven.

Fast nu är det Jean Pierre Barda som poserar i läderkläder och galakläder.
Ja – så finns naturligtvis Jan Pierres hund Josef med i reklamkampanjen,

Scénic RX4 är tänkt att rikta sig till storstadsfolket. Eller som Renaults Erika Ström uttrycker det:
– Människor som är säkra i sig själva och som inte gör bilval för att kompensera sina komplex.
– Det ligger en linje i vårt varumärkesarbete, sedan årsskiftet, berättar Erika för QX.se. Konceptet vi satte var att såväl Renault som de som kör våra bilar är säkra i sig själva. Alla kampanjer vi gjort sedan åsskiftet har varit lite vågade.

Tidigare har bland annat bilmärket Hundai använt gay-kopplingar i sin marknadsföring. Toyota i Australien fick för fem år sedan stor uppmärksamhet för sin reklamkampanj med samkönade par på bilderna och i USA satsar SAAB hårt på att synas i gaysammanhang.

När Renault gör kampanj för den lilla ”cityjeepen” understryker man att Elisabeth Ohlson är känd för sina Ecce Homo-bilder.
Förutom lansering av Scénic RX4, skall sommarens kampanj få oss att besöka renault.se där vi kan följa Pernilla Lager, Erik Hörstadius och Jean Pierre Barda på en sommarturné genom Sverige.

Turnén kommer besöka Power Big Meet i Västerås, Almedalsveckan på Gotland, Swedish Open i Båstad och så avslutar man vid Stockholm Pride i Stockholm, där man ännu så länge är klara med att man vill vara med i paraden.

http://www.renault.se

Källa: Renault

Publicerad: 2000-07-08 03:00:00