Media

I februari 2001 står Berghs School of Communication som arrangör för ett branschseminarium om Queer Advertising. Det sker i ett nära samarbete med QX, ZON, Straight, Sylvester, Corky, Kom Ut och tillhörande hemsidor. Syftet är att öka kunskapen om queer och gaypress, om annonsering och marknadskommunikation för gaykulturen.

Seminariet tar upp tre delområden: (1) Queer och populärkultur – forskare, medierådgivare och reklambyråer berättar om normbrytande könsidentitet i reklam och media, (2) Queer och gaypress – tidningarna berättar om sina redaktionella profiler och strategier, och (3) Queer och gaymarknaden – annonsörerna berättar om sina perspektiv på queer och gayreklam.

– Det är alldeles för låg medvetenhet om medie- och reklammarknaden för gay och queer. Det finns kunskap i många led, men helhetsbilden saknas. Det vill vi ändra på, säger Tom Andersson, rektor.

Ett viktigt underlag till seminariet blir en gemensam läsarundersökning för queer och gaypressen och en undersökning av svenska annonsörers syn på queer och gayreklam. Undersökningarna genomförs i skolans regi. En grupp studenter utarbetar enkäten och sammanställer svar under ledning av Tom Andersson.
Enkäten distribueras via tidningarna ifråga. En rapport kommer att presenteras under seminariet den 19 februari nästa år.

http://www.berghs-soc.com

Källa: RMI Berghs

Publicerad: 2000-10-16 21:13:56