Frågan om hur Svenska kyrkan skall svara på Hans Regnérs förslag till en ny könsneutralt äktenskapslagstiftning diskuteras nu extra intensivt. Det pågående kyrkomötet i Uppsala kommer bland annat ta upp två motioner i ämnet.
Kyrkan skall ge sitt svar vid årsskiftet och har som underlag ställningstaganden från 13 stiftsstyrelser och domkapitlet.
Hittills har Uppsala och Strängnäs sagt nej till ”ett utvidgat äktenskapsbegrepp”.
Uppsala stiftstyrelses majoritet sa nej med förbehållet att om staten beslutar att ha ett gemensamt begrepp så bör civiläktenskap införas.
– Det finns starka teologiska skäl för att säga nej till ett utvidgat äktenskapsbegrepp. Men vi bejakar att det finns en i kyrkan och samhället erkänd livsform för samkönade par, sa biskop Ragnar Persenius efter beslutet. Det var biskopens utslagsröst som avgjorde ställningstagandet.
Minoriteten menar i sin reservation att det är ”rimligt att bejaka” ett utvidgat äktenskapsbegrepp ”utifrån en luthersk syn”. Minoriteten påpekar att äktenskapet inte är ett sakrament enligt lutheraner och att Kristus inte instiftat det. Minoriteten ger stöd till Regnérs tanke att vigselplikt för präster inte skall införas.
Linköpings stift med biskop Martin Lind i spetsen ställer sig bakom förslaget om en könsneutral lagstiftning där kyrkorna behåller vigselrätten.
Till Corren.se säger han att äktenskap för samkönade par kan ”hjälpa människor bort ifrån kränkning, bort ifrån prostitution och promiskuitet, och till livslång kärlek och trohet.”
RFSLs förbundsordförande Sören Juvas skrev i söndagens SvD en gemensam debattartikel med Linköpings-biskopen. De två framhåller kärleken som ”överordnad” och menar att äktenskapsbegreppet inte har varit en ”oföränderlig ordning” genom historien.

Till kyrkomötet har flera motionärer tagit upp frågan om könsneutralt äktenskap. De moderata ledamöterna Erna Arhag och Staffan Holmgren menar att kyrkan skall avstå från vigselrätten för att undvika att kyrkan splittras vid införandet av en könsneutral äktenskapslag.
Urban Gibson, FiSK (Folkpartister i Svenska kyrkan) uppmanar i en motion att en utredning om hur dagens kyrkliga vigsel kan ersättas av en kyrklig välsignelsehandling efter att en ”statlig registrering” gjorts. Gibson påpekar att det i Luthers lilla bok om vigsel från 1529 rekommenderas att den ”civilrättsliga” delen skall ske ”på kyrktrappan” och därefter skall kyrkan med bön ge sin välsignelse.
Johan Sobelius, POSK (Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan) vill att kyrkordningen skall inkludera samkönade par i äktenskapsbegreppet. Sobelius hänvisar till synsättet att det är ”enheten i Kristus” som är viktigast och att äktenskapet mellan man och kvinna ”är blott en bild av det sanna äktenskap Kristus ingår i sin kyrka”. Sobelius hävdar i sin argumentering att könet mellan parterna i det mänskliga äktenskapet inte borde vara så betydelsefullt för kyrkan. Även Sobelius menar därmed att äktenskapsbegreppet människor emellan kan omfatta samkönade par.

Vid kyrkomötet skall även förändringar i kyrkoordningen beslutas gällande välsignelse av registrerat partnerskap. Kyrkostyrelsen föreslår att det i kyrkoordningen skrivs in i kapitlet om vigsel, som nu skall kallas Vigsel- och välsignelsehandlingar: ”Registrerat partnerskap ingås genom en civil ordning. Detta livsförbund mellan två kvinnor eller två män syftar till en livslång gemenskap i kärlek och trohet. När partnerskapet ingåtts kan paret få del av kyrkans förbön och välsignelse.

Svenska evangeliska alliansen ger sig nu in i striden om äktenskapet och skall efter norsk förebild utropar den 21 oktober till ”Äktenskapets dag”. Det rapporterar Kyrkans tidning idag. Syftet är att inför beslutet om en könsneutral äktenskapslagstiftning markera att man anser att äktenskapet inte kan omfatta samkönade par. Idén har fått stöd av Pingströrelsen, Evangeliska frikyrkan och Liverts ord.

http://www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet

Publicerad: 2007-09-24 18:23:00