Per Jonssons koreografi är utan tvekan mäktig och fullständigt unik. Hans mycket specifika rörelser, i den lilla skakningen av en hand till de stora rörelserna i grupp, får en närmast att tappa andan.
Skånes Dansteater har sedan november 2006 turnerat med två av hans verk. Dels Ayas öga och dels Per Jonssons sista verk Rivers of Mercury.
Ayas öga, berättade han vid en intervju jag gjorde med honom inför premiären 1992, var ett försök att återta dansen från berättandet.
Ayas öga är oerhört suggestiv, såväl i Sven-David Sandströms musik, som Pers Jonssons och Ellen Ruges scenografi. Framför suggestiva bilder rör sig de åtta dansarna (ursprungligen 22) och jag har svårt att värja mig. Starka känslor väcks på ett oförklarligt sätt. De rituella rörelserna, kontakten med naturen och det mytiska Per Jonsson ville fånga når fram.
Rivers of Mercury är fullständigt gastkramande. Ett närmast kaotiskt flöde av rörelser, små magiska och stora kraftfulla. Bryter loss och förs samman. Lars Åkerlunds musik, som vid föreställningarna i Dansens Hus framförs av honom själv tillsammans med Johan Söderberg blir till den moderna tidens rituella trummor. Medan Ayas Öga är förlagd till naturen rör sig Rivers of Mercury i betongen. Vid premiären på Kulturhuset var draperierna fråndragna och Hamngatans husfasader och stadens ljus utgjorde dekoren. På Dansens Hus är scenen helt avskalad med korrigerad plåt som fond.
Skånes dansteaters föreställning heter Pers Planet och såväl instuderarna, Per Jonssons mångåriga medarbetare Cecilia Roos, Håkan Meyer, Anna Grip och Ellen Ruge som dansarna bär fram Jonssons verk så att vi känner hans känslor och tankar.
Med risk för att vara orättvis mot en oerhört stark ensemble så sticker två dansare ut. Armando Wallentin och Sarah Bellugi Klima känns som att de under hela den krävande Rivers of Mercury hanterar Jonssons rörelser till fulländning.
I intervjun från 1992 säger Per Jonsson:
När jag är 75 år och gör mitt sista dansverk, skulle jag vilja att det ska vara så stort att folk inte ens kan applådera. Det här är bortom att applådera.
Rivers of Mercury känns som att den kommer nära det målet. Den fullsatta salongen är gastkramad och de applåder och det öronbedövande bifall som följer handlar till stor del om att energin som man fylls av måste få sitt utlopp.
Skånes Dansteater och instuderarna har genom Pers Planet ytterligare bidragit till att hålla Per Jonssons unika koreografi levande och därmed bevara den för framtiden. För det känner jag en djup tacksamhet.

http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=2307

Källa: Intervju med Per Jonsson inför Ayas öga

Publicerad: 2007-11-24 15:07:32