Inget för flator

[rating value=”3″]

Egmont har just släppt första numret av tidningen Julia. Målgruppen är tjejer i åldern 9 – 14 år som gärna lägger (eller låter föräldrarna lägga) 29 spänn på 68 glassiga färgsidor.

Flator och andra tjejer utanför den rosa normen får ett helt uppslag om boxning i början av tidningen. Men det är också det enda som sticker ut. Resten av Julia är exakt så förutsägbart rosa och britneyälskande som man kunde vänta sig.

Och varför inte ge de små glinen vad de vill ha? Rosa mode, smink och smycken, sytips… Julia attraherar förmodligen fler prepubertala bögar än flator.

Närmaste konkurrenten är nog snarare Kamratposten än Frida och de andra lite äldre tidningarna. Och som glassigt och aningen mer intelligensbefriat alternativ till Kamratposten kan nog Julia ha en framtid bland småtjejer och – bögar.

Publicerad: 2000-06-28 15:14:46