Informationen togs bort 2012, efter att Rysslands anti-gaylag (som förbjuder “homosexuell informationsspridning”) blev känd.
– Jag är chockad! Det låter knasigt, säger Thomas Secher Rasmussen, som driver kommunikationsbyrån Framtidsbyrån.

Han tycker att turistorganisationen VisitSwedens agerande sänder helt fel signaler.
– Hbtq-personer i Ryssland, som troligtvis har uppfattat Sverige som ett liberalt och välkomnande land, kan nu uppfatta Sverige tvärtom. Det här handlar om allas lika värde och nu tycker jag att organisationen diskriminerar hbtq-gruppen, säger Thomas Secher Rasmussen.

Enligt VisitSweden har inte informationen tagits bort enbart på grund av den nya lagen, utan det handlar också om att gaysegmentet i Ryssland inte längre prioriteras.
– De säger att de vill satsa på unga utan barn med intresse för storstadsupplevelser i stället, men hbtq-personer är ju många gånger just den här gruppen och gaypubliken är det första jag skulle tänka på om jag skulle vilja locka dessa turister. Det låter lite komiskt med tanke på att just det segmentet inkluderar ganska många hbtq-personer. Argumentationen håller inte. Å ena sidan har man inte mandat att kommunicera med gaypubliken, å andra sidan har man ett uppdrag att göra just det, säger Thomas Secher Rasmussen.

Skulle du själv haft kvar informationen om du producerade broschyren?
– Det är inte säkert, eftersom det är en problematisk situation. Men eftersom VisitSweden delvis ägs av staten borde det föras en ordentlig diskussion. Nu uppfattas det som att Sverige tycker att det är okej att förtrycka hbtq-personer.

Cecilia Rosing, programhandläggare för Ryssland på Civil Rights Defenders, är också hon bekymrad:
– Det är djupt beklagligt att företrädare för Sverige viker sig för den här typen av diskriminerande lagstiftning. Det är viktigt att man sätter ner foten. Nu får ju Ryssland precis den effekt landet är ute efter.

Kommunikationschefen på VisitSweden, Ulrika Hallesius, säger så här om kritiken:
– Det ser ut som om vi har gjort en drastisk åtgärd, men det har vi inte. Det är ur en trycksak som informationen försvunnit. På vår engelska hemsida finns fortfarande hbtq-informationen med.

Enligt VisitSweden har UD konsulterats i frågan, men på UD:s presstjänst säger de att de inte har något med turistbroschyren att göra:
– Det är utgivaren som är ansvarig för vad som står i broschyren och vi är inte inblandade, säger Ursula Åhlen vid UD:s presstjänst.

Lotta Andersson arbetar på den ryska marknaden för Stockholm visitors board och försöker att locka hit turister. Hon säger att det har skett en förändring på den ryska marknaden.
– Man marker att attityden förändrats och att klimatet för hbtq-personer har försämrats. Det beror mycket på rädsla.

Trots den nya lagen fortsätter Stockholm visitors board att använda bilder på homosexuella.
– I våra presentationer så har vi med bilder på två tjejer som kysser varandra och killar som man förstår är mer än kompisar, säger Lotta Andersson.

Stockholm visitors board har dock inget kontor i Ryssland, vilket VisitSweden har. Det innebär att de som arbetar på plats riskerar att få böter eller hamna i fängelse på grund av den nya lagen.

Varför är det viktigt med svensk hbtq-marknadsföring?
– Jag tycker att vi i Sverige ska visa upp det vi är stolta över, säger Lotta Andersson.

På fredag klockan 13 är det samtal om situationen i Ryssland på Pride House.