Du kan ha sett henne i Céline Sciammas hyllade lesbiska drama Porträtt av en kvinna i brand. Nu står franska skådespelerskan Luàna Bajrami själv bakom kameran, och gör regissörsdebut med den personliga coming-of-age-filmen The Hill Where Lionesses Roar, som utspelar sig i hemlandet Kosovo.

I veckan visade 20-åriga Bajrami upp sin film på Stockholms filmfestival, som en av festivalens yngsta gäster någonsin. Nu står det klart att hon vunnit två tunga priser: Bästa debut och Bästa manus.

The Hill Where Lionesses Roar följer tre unga väninnor på väg in i vuxenlivet. Uttråkade, och frustrerade över en osäker framtid, tar de till rån för att kunna köpa sig ett bättre liv. En romans mellan två av tjejerna har fått queer-publiken att jubla.

– Karaktärerna bara poppade fram för mig, de började leva sina egna liv. När de två tjejerna finner varandra – det bara hände av sig självt. Det var viktigt för mig att visa upp en lesbisk kärlekshistoria för Kosovo, för att visa att ”det här existerar och det är okej”, berättar Bajrami för QX.

– Filmen handlar om att vara ung. Det handlar om ens perspektiv på framtiden, och frågan om att bygga sin egen identitet. Det handlar om många saker. Om att blomstra ut. Den är inspirerad av mig och mina vänner, men är också en totalt fiktiv historia.

Hur var mottagandet efter din premiär på Stockholms filmfestival?
– Jag hade inte väntat mig det, men den här publiken är en av de bästa jag haft. De tog emot filmen väl, ställde kloka frågor. Bra vibbar! Jag fick flera frågor om det lesbiska paret…

Och vad svarar du då?
– Publiken undrade hur läget är för homosexuella kvinnor i Kosovo. Sedan något år tillbaka förändras det. Tidigare var det inte lika accepterat hos allmänheten, så alla fick smyga. Men landet börjar bli allt mer öppensinnat. Folket i Kosovo demonstrerar aldrig på gatorna, det ligger inte i deras kultur, men alla kommer iallafall till Pride-paraden, vilket är galet!

En längre intervju med Luàna Bajrami publiceras i tidningen QX närmare filmens biopremiär, planerad till 18 mars.