SONS & DAUGHTERS – ”THIS GIFT” – PRINCE LANGUAGE REMIX (DOMINO) – 12”
Sons & Daughters är en indie-kvartett från Glasgow, Scotland. De gillar Blondie och The Smiths, inte helt oväntat att nämna det som inspiration i sitt fält kanske… De har precis släppt en platta producerad med Bernard Butler från Suede, men det hörs inte speciellt mycket när man lyssnar på remixen jag valt att tipsa om. Prince Language har svidat om det rätt riviga, trivsamma originalet till något mystiskt och sensuellt som andas lika mycket disco som mellanöstern. ”This Gift” ligger precis på gränsen och flirtar med den där punk-inspirerade energin som var stommen i hela electroclash-vågen. Den där electroclash-vågen som du inte riktigt längre törs erkänna att du var så fast i. Men den här remixen håller sig samtidigt också väldigt sofistikerad, vilket gör att den kommer ett steg längre. Inget mästerverk men god nog för mig just i dag.


DANIEL DREIER – ”URSUS MARITIMUS EP” (SENDER) – EP”
Dreier spelar regelbundet på klubbarna Panoramabar och Bar 25 i Berlin, något som verkligen hörs i hans produktion. Jag kan dock inte bestämma mig för om det är i positiv eller negativ bemärkelse… ”Horny” är låten jag hörde först på hans ”Ursus Maritimus”- ep och den fastnade direkt -kanske för det fantasifulla namnet? Eh, näe, jag kan nog lugnt konstatera att det är mer själva låten som gör att jag gillar läget. Den skeva trombonen som vandrar runt för tankarna direkt till Ricardo Villalobos mästerverk ”Fizheuer”, vilket är rätt oroväckande, men jag väljer att ignorera det. Minimal techno med ett beat som får dig att tänka jacking house, en sned trombon och en metallisk geting som surrar runt mitt i det kan aldrig vara långt ifrån rätt. En av de två andra låtarna ”Close The Door” har börjat växa på mig också, en lite mer lekfull och knasig historia än ”Horny”.


JESPER DAHLBÄCK – ”HUMAN IN ME” (BLANK) – EP
Jag tycker mig alltid höra ett lite lekfullt och komiskt uttryck i många av Jesper Dahlbäcks produktioner, speciellt i projektet Hugg&Pepp som består av Jesper själv och hans megaproduktive yngre kusin John Dahlbäck. ”Human In Me” är del av ”Nothing Personal”-ep’n och är nog den enda som jag riktigt gillar här, men jag har också lärt mig med tiden att Jespers produktioner växer oväntat med lite tålamod. ”Human In Me” är ett enkelt, lowkey och framför allt analogt electro-techno-spår med en manipulerad röst som konstaterar att han är ”stuck in the loop” gång på gång. Inga direkta konstigheter eller hookar, men det är något med den. Efter att ha spelat den här lite för ofta senaste dagarna fattar jag att den har ”sommaren 2008”-potential skriven över hela sig. Definitivt peaktime-material för mig!


THE MARTIN BROTHERS – ”ROCKET SURGERY” (DIRTYBIRD) – EP
Det finns ingen tvekan om vilket bolag bröderna Justin och Christian Martin hör hemma på när du lyssnar på ”Rocket Surgery”. Claude VonStrokes Dirtybird-etikett är synonymt med knasiga tech house killar som delar hans lite ”larger than life” clown house-uttryck -Wikipedia: -Här myntar jag en genre. På tal om det så myntade The Martin Brothers själva sin egen genre, ”hyphy house” 2006. Hyphy house innehåller saker som funkig tech house, fläskiga hip hop-beats, upphackade varulvssamplingar, massiva trumslag, 50-tals sci fi-ljud och, behöver jag säga det -en ordentlig portion humor. Martin brollorna är nog de enda som kan fixa biffen rätt här tror jag… Hela den här plattan är redan en älskling i skivväskan, bli inte förvånad om jag spelar alla låtarna på en kväll och sen avslutar med sjukt roliga ”The Capacitron”.


CJ BOLLAND – ”RAVESIGNAL VOL. 2” (R&S RECORDS) – EP
Fatta hur coolt det är att bli meddragen till Belgien av dina föräldrar när du är 3 för att växa upp på klubbar när din morsa DJar?! För bra fr att vara sant. CJ Bolland har säkerligen fått en hel massa bra musik gratis bara genom modersmjölken. ”Ravesignal Vol. 2” kom ut på legendariska R&S Records 1991 och skiljer sig en hel del från de andra releaserna i serien. Lugnare, mer eftertänksam och -jag vill ogärna använda ordet ”intellegent” när jag pratar om musik för det är så jäkla trögt men- kanske mer ”intressant”, än technon som dominerade just då. Låten ”Wonderland” har av någon anledning blivit en favorit och den känns just precis så, som ”fantastiskt land”. Ett tight ljudlandskap sträcker ut sig och jag tycker att den likaväl kunnat höra hemma på ett soundtrack i stället. Jag hör mycket av dagens tech house och minimal i den här releasen, vilket vittnar om vilken massiv influens och pionjär CJ Bolland är.

Det jag tipsar om finns ute nu och oftast på www.beatport.com eller i välsorterade skivaffärer. Vill du se mer av vad jag tycker är bra, kolla min chart på: www.myspace.com/who_is_pjotr

Elektroniska tips vecka 26 Elektroniska tips vecka 23 Elektroniska tips vecka 22 Elektroniska tips vecka 20 Elektroniska tips vecka 17 Elektroniska tips vecka 16

Elektroniska tips vecka 15

Pjotr listar bästa klubbarna[/link]